Ungdomar kan tänka sig välja andra företag än banker för sina banktjänster

Hälften av svenska ungdomar kan tänka sig att vara bankkund hos företag som idag inte är bank. Samtidigt upplever nya bankkunder att den egna banken är modern och att banker står för något annat än andra företag. Det visar en ny undersökning som Ungdomsbarometern gjort på uppdrag av Landshypotek Bank.

Företag som Google, Paypal och Klarna är alla företag unga skulle kunna tänka sig att ha sina pengar hos, låna av, och ha andra tjänster som idag endast banker erbjuder.

Landshypotek Bank gav Ungdomsbarometern i uppdrag att undersöka ungdomars attityder till banker. I undersökningen bland ungdomar mellan 18 och 24 år framkommer att hälften av svenska ungdomar skulle kunna tänka sig att vara bankkund hos företag som idag inte är banker.

- Vi banker har en läxa att göra för att vara ett alternativ för unga och i framtiden. Det handlar om att ständigt vinna förtroende och möta förväntan både på tjänster och också samhällsansvar, säger Liza Nyberg, VD Landshypotek Bank.

Undersökningen visar att majoriteten av ungdomarna är positiv till banker och nio av tio svenska ungdomar upplever att bankerna har ett större ansvar än andra företag. Ungdomarna anser vidare att den egna banken är modern, men också att det är lätt att byta bank.

- Vi behöver fortsätta utveckla och bli bättre på digitala tjänster, men där kommer vi banker och även andra företag att bli allt mer lika varandra och erbjuda liknande tjänster. Vi banker har en större uppgift för att människor ska kunna bo bra och driva företag. Det är en samhällsuppgift som vi banker har haft genom historien. Undersökningen bekräftar att den samhällsuppgiften är viktig även i dag och för framtiden, säger Liza Nyberg.

För ytterligare information och kommentarer:
Liza Nyberg, VD Landshypotek Bank via Tomas Uddin 070-299 24 08
Tomas Uddin, kommunikationschef Landshypotek Bank, 070-299 24 08

Landshypotek Bank är Sveriges tionde största bank. Banken tillhandahåller konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare och har en utlåning på drygt 62 miljarder kronor. Landshypotek Bank erbjuder även ett sparande för svenska allmänheten och har drygt 8 miljarder kronor i inlåning från svenska hushållen. Landshypotek Bank har drygt 150 medarbetare på 19 orter i Sverige. www.landshypotek.se

Snabbfakta

Unga om banker – några kortfakta från undersökningen: • De flesta är positivt inställda till banker. • Nio av tio tycker att banker har större ansvar än andra företag. • Unga har dock inte mer respekt för banker än andra typer av företag. • Den egna banken upplevs som modern, men två tredjedelar upplever inte att de har någon personlig relation till sin bank. • 95 procent använder helst digitala kanaler (bankapp i mobil, internetbank eller bankapp i surfplatta) för att göra sina bankärenden. • En av fyra går hellre till tandläkaren än till banken. Av amerikanska ungdomar föredrog sju av tio tandläkaren vid en liknande formulerad fråga • Sex av tio tycker att det är ganska lätt eller mycket lätt att byta bank. • Hälften av de unga skulle kunna vara kund hos ett företag som inte är bank i dag. Undersökningen gjordes genom e-postundersökning via telefonrekryterad panel 25 maj – 8 juni 2015 bland svenska ungdomar i åldern 18 – 24 år. 540 svarande. Svaren har vägts med avseende på kön, ålder och region för att spegla ungdomssverige såsom det är sammansatt baserat på siffror från SCB. Undersökningsslutsatserna är Ungdomsbarometerns.