Varierad skörd för uppländska lantbrukare

Lantbrukarna i Uppland har nu tagit hem en stor del av årets skörd. En sen vår och oberäknelig nederbörd har gjort att skördarna varierar i lantbruken.

Förra året regnade en stor del av skörden bort för de uppländska lantbrukarna. I år har det varit ett mer gynnsamt väder, men en sen vår följt av en längre period av torrt väder har gjort att vissa grödor inte klarat sig.

– Vårbruket kom i gång något senare än normalt. Sedan blev det torrt och mycket varmt vilket gjorde att grödorna stannade av. Regnet kom till sist och vårgrödorna repade sig bra men troligtvis har höstgrödorna blivit påverkade negativt. Skörden verkar variera väldigt, allt från dåligt till över normalt, säger Robert Ihrsén som är lantbrukare i Fjärdhundra utanför Enköping och förtroendevald i Landshypotek.

En god skörd är avgörande för att lantbruken ska kunna investera för framtiden.

– Det är positiva signaler vi får från gårdar runt om i landet. Skörden är viktig, inte bara för lantbrukarna, utan för hela samhället. Sverige behöver öka självförsörjningsgraden på livsmedel och då måste lantbrukarna kunna leva på sitt arbete och vilja investera för framtiden. Skörden är en grund för det, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Mer om lantbruken i Uppsala län

Cirka en femtedel av länets landareal utgörs av åkermark, vilket är den fjärde största andelen i Sverige (som toppas av Skåne, Gotland och Södermanland). På cirka hälften (52%) av länets åkerareals odlas spannmål, och den vanligaste spannmålsgrödan är höstvete.

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Pressbild: Robert Ihrsén, lantbrukare, Uppland (foto: Landshypotek)

Kontakta för mer information

Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10