Wildcard från Värmland till final i nationell gårdstävling

Rekordmånga gårdar från hela Sverige deltar i årets upplaga av tävlingen ”Din gård, din möjlighet”. Sex stycken gårdar har kvalificerat sig till final. Årets ”wildcard” och juryns favorit kommer från Grava Ängebäck utanför Karlstad. Nu kan hela Sverige rösta fram en vinnare som tar hem äran och 50 000 kronor i prispengar.

Bildcollage p finalisterna i Landshypotek Banks tvling Din grd din mjlighet 2019

Det sjuder av engagemang och företagsamhet runt om i Sverige. För tredje gången i rad lyfter Landshypotek Bank fram landsbygdens företagare i tävlingen ”Din gård, din möjlighet”.

I år har 142 gårdar, varav fyra från Värmland, skickat in bidrag och delat med sig av berättelser om sin verksamhet och framtidsvisioner. Bland dessa har juryn valt att särskilt lyfta bidraget Tänk att världen kom till oss från Ängebäck Trädgård utanför Karlstad som ”wildcard”.

Samtliga finalister i årets gårdstävling:

Årets ”wildcard”
- Tänk att världen kom till oss, Ängebäck Trädgård, Anna Wilén, Karlstad, Värmland
Gränsöverskridande handelsträdgård som rymmer hela världen och socialt entreprenörskap.

Övriga fem finalister framröstade bland 50-i-topp:

- Stallyckan, Helena Eriksson, Skephult, Västra Götaland
En liten gård med stort hjärta. Här välkomnas alla med djur- och naturintresse, oavsett funktionsförmåga. Dagverksamhet och individanpassade aktiviteter enligt den välfungerande ”stallyckemetoden”.

- Skrea Matbruk/Skrea Backe, Stig-Olof Johansson, Falkenberg, Halland
Visar på hur det traditionella lantbruket genom såväl innovation som kluster och samverkan kan bidra till att lyfta en hel ort som en ny kulinarisk destination.

- Tiraholms Fisk, Familjen Ekwall, Unnaryd, Halland
Ett turistmål av rang där mathantverket från Bolmen kompletterats med hotell och konferens.

- Gårdsfisk/Gretagården, Johan Ljungquist, Tollarp, Skåne
Pionjärer för en ny näringsgren inom lantbruket – fiskodling i ladugårdar. Affärsidé utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

- Hampabonden/Skärholma Gård, Jeanette Linde, Klippan, Skåne
Där den egenodlade industrihampan testas och utvecklas som bland annat byggmaterial i ett husbyggsprojekt som följs med stort intresse.

– Jag gläds verkligen åt att så många både tävlande och röstande engagerar sig i ”Din gård, din möjlighet". Vår förhoppning med tävlingen är ju att bredda bilden av det gröna företagandet och inspirera fler att ta del av det, säger Per Lindblad, VD på Landshypotek Bank.

Läs juryns motiveringar och mer om tävlingen här.

För ytterligare information och kommentarer:
Jonas Feinberg, Kommunikatör och presskontakt på Landshypotek Bank, 070-349 24 10

Om Landshypotek Bank
Landshypotek Bank grundades 1836 och är en de tio största bankerna i Sverige. Banken har fokus på tjänster inom låna och spara. Kunderna lånar historiskt till jord och skog men nu även till hus. Banken ägs av 39 000 jord- och skogsbrukskunder, organiserade i en ekonomisk förening. Tillsammans stärker banken och kunderna de gröna näringarna och möjliggör därmed att vi alla kan ta del av närproducerad mat och svenska skogsråvaror. Landshypotek Bank har drygt 190 medarbetare på 19 orter i Sverige.

Per Lindblad, VD på Landshypotek Bank