”AKTIV FÖRVALTNING TÅL ATT GRANSKAS” – DEBATTARTIKEL I DAGENS INDUSTRI

”Vi representerar två fristående bolag som bedriver det vi vill beskriva som äkta aktiv förvaltning. Vi välkomnar debatten och på sätt och vis befinner vi oss i den bästa av världar: spararna blir mer upplysta och lämnar aktivt förvaltade fonder som över tiden inte givit en avkastning som överträffat index till rimlig risk, och flyttar sina pengar till indexförvaltning eller aktivt förvaltade fonder som historiskt givit en avkastning överträffande index.

Men riktigt så enkelt är det inte.” …

I artikeln skriver grundarna av två av Sveriges största oberoende fondförvaltare om effekterna av indexnära förvaltning och om den roll som äkta aktivt förvaltade fonder spelar för aktiemarknadens funktion. De tar även om den viktiga frågan om avgifter:

”Till sist: avgifterna för aktivt förvaltade fonder är ifrågasatta. Även här välkomnar vi debatten. Alla är faktiskt inte medvetna om att kursutvecklingen alltid redovisas efter avgifter. Exempel på vad en procent mer i avgift får för effekt på ett kapital 30 år senare har varit flitigt förekommande i debatten, betydligt mer sällan vad 2 procentenheter i meravkastning leder till. Respektive bolags största och mest populära fond, Didner & Gerge Aktiefond och Lannebo Småbolag har under de senaste 10 åren avkastat 179,2 procent respektive 195,2 procent efter avgifter. Motsvarande siffra för Sveriges största indexfond, som är gratis, är 87 procent. Visst har indexfondsspararen betalt mindre men till priset av 92,2 respektive 108,2 procentenheters sämre avkastning under tioårsperioden! ”

Alla avkastningstal per 170209

Läs artikeln i Dagens Industri här: http://www.di.se/amnen/debatt/