Balans med fond-i-fond

Lannebo Komplett ger tillgång till alla Lannebos fonder, inklusive specialfonder som annars enbart är tillgängliga för institutioner. Målsättningen är en långsiktigt god avkastning med balanserad risk som understiger risknivån för aktiemarknaden som helhet och samtidigt överstiger risknivån för räntemarknaden.

Läs mer om fondens utveckling i den senaste månadsrapporten.

Karin Haraldsson och Peter Lagerlöf, förvaltare:
Vad är utmärkande för Lannebo Komplett?

Först och främst är den en fond-i-fond, vilket innebär att den investerar i underliggande fonder. Lannebo Komplett faller inom kategorin balanserad risknivå eftersom allokeringen är relativt förutbestämd där aktieandelen i fonden högst får motsvara 60 procent av fondförmögenheten, medan räntedelen får uppgå till 100 procent.

Vem riktar sig fonden till?
Lannebo Komplett passar den som vill ha en blandning av Lannebos fonder i ett skal, den som vill få tillgång till specialfonder och den som söker en stabil fördelning mellan aktier och räntor. Fonden innebär alltså en bredare riskspridning mellan tillgångsslag och olika regioner än en vanlig aktie- eller räntefond.

Vad är viktigt att tänka på när det gäller risk?
Risk och tid är två viktiga faktorer som alla sparare måste förhålla sig till. I praktiken innebär risken hur stora svängningar, både upp och ned, du är beredd att utsätta ditt sparade kapital för. Tiden är i princip den horisont du har framför dig, alltså när du tänker dig att börja använda ditt sparade kapital. Tumregeln är att ju närmare uttaget kommer, desto lägre risk ska du ha i ditt sparande.

Att fördela kapitalet, mellan aktier och räntebärande papper, är ett sätt att skruva ned risken. Att fördela det mellan olika aktiefonder och räntefonder, är ytterligare ett. Det sistnämnda är fondprofilen för Lannebo Komplett.

Karin Haraldsson, du är ränteförvaltare, kan du förklara vad en företagsobligation är och varför du ser positivt på företagsobligationer som komplement till aktier?
En företagsobligation är ett skuldebrev som möjliggör för bolag att låna upp pengar på kapitalmarknaden, som ett alternativ till traditionell bankupplåning. När vi köper en företagsobligation lånar vi alltså ut pengar till ett företag. Ju högre kreditrisk företaget har, dvs. risken att företaget inte kan betala sina räntor eller betala tillbaka lånet, desto högre avkastning/ränta får vi på obligationen, men också desto högre risk för oss. Vi minimerar kreditrisken genom ett noggrant analysarbete som sållar bort obligationer där vi inte tycker vi får betalt för risken. Därtill väljer vi huvudsakligen obligationer med rörlig ränta för att skydda fonden mot stigande räntor, för om marknadsräntan stiger så sjunker värdet på en obligation med fast ränta.

Så förutsatt vår aktiva analys och urval ser jag företagsobligationer som positivt, mindre riskartat komplement till aktier. Ytterligare en fördel med företagsobligationer är att vi tack vare en lägre risknivå också kan investera i företag där vi inte brukar äga aktier, t.ex. i privatägda bolag som inte är börsnoterade.