Dagens Industri skriver: "Här är bästa svenska teknikfonderna"

”Det finns en hel del teknikfonder på den svenska marknaden och det här är de som tack vare sin goda riskjusterade avkastning relativt andra fonder i kategorin rankas högst och har ett grönt betyg i vår fondanalys. Vi tycker att de på olika sätt har en intressant exponering mot olika teknikbolag och att det är ett bra sätt att få lite bredare exponering och riskspridning i en potentiell teknikinvestering”, säger Linda Jägerstad på Söderberg & Partners.

Claes Murander förvaltar Lannebo Vision: ”Teknologi för mig är brett. Ett mjukvarubolag kan ju vara exponerat mot en mängd olika branscher, till exempel finanssektorn eller medicin och hälsovård. IT har skapat fantastiska möjligheter för entreprenörer att stöpa om hela branscher. De möjligheterna fångar jag genom att investera i de mest lovande och stabila bolagen.”

Att vara riskmedveten är ett ledord för förvaltaren Claes Murander: ”Risk är ytterst centralt när man arbetar med aktiv förvaltning. Min målsättning är att långsiktigt leverera en god avkastning som också är högre än jämförande börsindex. Först då har jag skapat värde för investerarna."

"För mig är det viktigt att veta vad jag äger och varför jag äger det. Om jag är noggrann i min urvalsprocess av bolag till fonden så är det min absoluta övertygelse att risknivån i fonden blir lägre – jag ser på risk som operationell risk i bolagen samt värderingsrisk för bolagens aktier" , avslutar Claes Murander.