Fondexpert väljer Lannebo Europa Småbolag

Placeras fondexpert Pär Ståhl väljer Lannebo Europa Småbolag som en av tre spetsfonder på sin topplista. Ståhl skriver:

"Förvaltarna Carsten Dehn och Ulrik Ellesgaard har förvaltat fonden Lannebo Europa Småbolag sedan oktober i fjol. Placera brukar inte rekommendera fonder utan minst tre års historik. Vi gör nu ett undantag då förvaltarna har ett framgångsrikt förflutet från SEB i Köpenhamn. Duon har under tio år förvaltat SEB:s europeiska småbolagsfond. Den tidigare förvaltningen belönades med fem stjärnor av Morningstar.

Förvaltningen är aktiv och investeringsprocessen är analysdriven. Investeringarna är långsiktiga och ungefär en tredjedel av portföljen kommer att bytas ut per år. Investeringsprocessen har fokus på kvalitetsbolag med bra företagsledning, bolag som växer med god lönsamhet samt har en hög avkastning på kapitalet. Fonden placerar i Europa och är inte begränsad till eurozonen, vilket ger en bra riskspridning både mellan länder och valutor.

Investeringar görs i bolag med ett marknadsvärde på två miljarder kronor till 30 miljarder kronor och en god likviditet. Fonden har en koncentrerad portfölj med mellan 30–45 aktier. Historiskt har förvaltarna lyckats balansera risk och avkastning på ett föredömligt sätt, vilket jag tror de kommer att fortsätta med."

Läs mer om Lannebo Europa Småbolag här

Till Placeras fondlista