Lannebo lanserar hållbar obligationsfond

Sverige har tagit världsledningen inom gröna obligationer för att finansiera näringslivets omställning till en mer hållbar framtid. Nu kan även sparare ta del av tillgångsslaget genom den nya fonden Lannebo Sustainable Corporate Bond.

Lannebo Sustainable Corporate Bond lanseras den 18 februari. Fonden blir Lannebos fjärde företagsobligationsfond men den första som enbart investerar i gröna obligationer eller obligationer utgivna av hållbara företag.

”Vi var med och investerade i världens första gröna företagsobligation som gavs ut 2013. Att marknaden vuxit så kraftigt att vi nu kan driva en hel fond med fullt fokus på hållbarhet är fantastiskt”, säger Karin Haraldsson som tillsammans med Katarina Ponsbach Carlsson förvaltar Lannebo Sustainable Corporate Bond.

Gröna obligationer har de senaste åren vuxit snabbt. 2015 fanns det motsvarande knappt 5 miljarder kronor i gröna företagsobligationer på den nordiska marknaden. 2019 passerade de gröna företagsobligationerna 180 miljarder kronor. En grön obligation är enkelt uttryckt en obligation där lånesumman är öronmärkt för att användas till ett specifikt, miljöförbättrande projekt.

Läs mer: Fakta om Lannebo Sustainable Corporarte Bond.

”Vår nya fond kommer att investera i gröna obligationer, men även i obligationer från hållbara företag och företag vars tjänster och produkter direkt verkar för att skapa en mer hållbar värld. Det kan handla om allt från vindkraft till skogsbruk”, säger Katarina Ponsbach Carlsson.

Lannebo Sustainable Corporate Bond kommer att investera i obligationer med kreditbetyg mellan AAA till B-. Det gör att den till risknivå kommer att likna Lannebo Corporate Bond som de senaste tre åren (2017-2019) avkastat 6,8 procent.

”Företagsobligationsfonder är ett bra alternativ för den som vill ha ett alternativ som kan ge bättre avkastning än bankkontot till begränsad risk. Nu kan pengarna dessutom användas till att finansiera miljöförbättringar under tiden”, säger Karin Haraldsson.

Karin Haraldsson och Katarina Ponsbach Carlsson förvaltar i dag fonderna Lannebo High Yield, Lannebo Corporate Bond och Lannebo Likviditetsfond med ett totalt kapital på runt 13 miljarder kronor. Samtliga fonder, inklusive Sustainable Corporate Bond, investerar i huvudsak i FRN-lån (lån med rörlig ränta) vilket innebär att fonderna tar liten risk i förhållande till marknadsräntor och istället fokuserar på kreditrisken.

”Vi är ’bondpickers’. Vi investerar i obligationer från bolag vars affärsmodell vi förstår, där vi träffar ledningen och tror på bolagets långsiktiga utveckling. Vi köper alltid obligationer med syftet att behålla dem löptiden ut”, säger Karin Haraldsson.

Lannebo Sustainable Corporate Bond finns tillgänglig för direktkunder hos Lannebo. Mer information om att bli direktkund här.

Viktor Ström
viktor.strom@lannebo.se

Lannebo Fonder är ett av Sveriges största oberoende fondbolag med cirka 81 miljarder kronor förvaltat i 18 fonder. Investeringsstrategin är baserad på aktiv förvaltning med uttalat fokus på långsiktighet, riskmedvetenhet och självständighet. Vi faller inte för kortsiktiga trender, vi gör djupgående analyser inför och under investeringarna och vårt förvaltarteam träffar alltid bolagen de investerar i. Likväl som vi har en disciplinerad investeringsprocess, är vi ytterst disciplinerade vid försäljning också, vi håller enbart i investeringar som vi verkligen tror på. Vi startar och förvaltar fonder där vi genom djup kunskap, erfarenhet och engagemang kan vara världsledande inom fondens nisch. Det har tagit oss till en ledande position inom fondförvaltning med fokus på Sverige och Norden, småbolag och teknologi. Grundat: år 2000. Antal anställda: 45

Riskinformation: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Fonden har Finansinspektionens tillstånd enligt 5 kap. 8 § LVF (2004:46) och får placera mer än 35 procent av fondmedlen i obligationer och andra skuldförbindelser som har getts ut eller garanterats av en stat inom EES. Faktablad och informationsbroschyr finns på www.lannebo.se