Möt oss i Almedalen

Lannebo Fonder, East Capital, Skagen Fonder och Spiltan - fyra oberoende fondförvaltare som vanligtvis konkurrerar förenas i ett engagemang för samhällsfrågor i Almedalen. Välkommen till två viktiga seminarier kring konkreta frågeställningar som engagerar.

Göran Espelund, medgrundare och ordförande i Lannebo Fonder sitter i panelen på seminariet om hållbar utveckling.
- Jag har en tydlig uppfattning om hur vi kan bidra och vilka förändringar som krävs. Hållbarhet är utan tvekan godtyckligt i finansbranschen och jag ser fram emot att reda ut nyckelfaktorer. Jag förväntar mig en intensiv debatt som underhåller och engagerar seminariepubliken på Almedalens första dag den 3 juli.

Var? Värdshuset Lindgården. Strandgatan 26. Visby.

När? 3 juli, kl 10-10:45 och kl 11-11:45

Seminarium 1
10-10:50 (med kaffe och frukostfralla)

Frälsare eller flaskhals? Finansmarknadens ansvar för en hållbar utveckling.

Världen har enats om 17 globala hållbarhetsmål inom ramen för Agenda 2030. Men vems är ansvaret att bidra med det enorma kapital som krävs? Är finansmarknaden frälsare eller flaskhals i sammanhanget? Meningarna går isär och hållbarhet är fortfarande godtyckligt i finansbranschen.

Välkommen till ett viktigt samtal som representerar fem perspektiv på den hårt bevakade finansbranschen och om dess ansvar för en hållbar utveckling.

Medverkande:

Göran Espelund, Grundare och Styrelseordförande, Lannebo Fonder
Peter Elam Håkansson, Grundare och CIO, East Capital
Carl-Henrik Arosenius, Chef investerarrelationer, Kommuninvest
Magnus Billing, VD, Alecta
Lena Ingelstam, Chef för partnerskap och innovationer, SIDA
Moderator: Jan Sterner, journalist och författare

Seminarium 2
11-11:50

Så kan PPM utvecklas istället för att avvecklas

Efter hårda stormar kring premiepensionen kommer krav på omfattande förändringar och skärpta regler för ett starkare konsumentskydd. Hur kan ett långsiktigt klokt pensionssparande inom PPM utvecklas snarare än avvecklas?

Välkommen till en diskussion som belyser olika vinklar på ett angeläget ämne som berör alla.

Medverkande:
Per Wennberg, VD, Skagen Fonder
Per H Börjesson, Ordförande, Spiltan Fonder
Solveig Zander, Riksdagsledamot, Pensionsgruppen, (C)
Mikael Nyman, Chefredaktör, Pensionsnyheterna
Moderator: Jan Sterner, journalist och författare