"Sverigefonder tung vinnare"

Johan Ståhl förvaltar Lannebo Småbolag som haft en avkastning på 926 procent sedan starten år 2000 (per 28 februari 2017). Fokus läggs på varje enskild investering i fonden och dess långsiktiga möjligheter framöver. Johan Ståhl och hans team undviker faktorer som påverkar aktiekurser kortsiktigt, vilket resulterar i att de investerar i kvalitetsbolag där de kan ha en kvalificerad åsikt om bolagets framtid och där värderingen är attraktiv. Målsättningen är att fonden med ett väl avvägt risktagande ska ge en bättre avkastning än liknande fonder.

Johan förklarar: ”Alla bolag är små i början och många svenska och nordiska bolag har potential för stark tillväxt över tid. Småbolag är mindre analyserade än de stora och för oss förvaltare gäller det att hitta de bolag som kan växa organiskt eller via förvärv och som samtidigt är stabila. ASSA ABLOY hade 1995 ett börsvärde på 2 miljarder kronor och idag är bolaget värt närmare 200 miljarder kronor. Ett annat exempel är NIBE Industrier som när det börsintroducerades 1997 omsatte 700 miljoner kronor att jämföra med 15 miljarder kronor 2016. Därför är en småbolagsfond alltid en intressant komponent i en sparportfölj.”