Tack DI för granskningen

Dagens Industri (27 september) publicerar en artikel om att få fondförvaltare slår index över tid. Vi välkomnar en granskning, för visst finns det många fonder som går sämre än index på lång sikt.

Lannebo Fonder grundades för 17 år sedan med en fast övertygelse om att en oberoende organisation, som ger en engagerad, aktiv förvaltare frihet att handplocka aktier i en koncentrerad portfölj på lång sikt med hög riskmedvetenhet, skapar värde för spararna. Idag förvaltar vi cirka 70 miljarder kronor och är exakt lika övertygade. De allra flesta av våra fonder har en högre avkastning än jämförelseindex på tre, fem eller tio års sikt och många har en väsentligt högre avkastning än sina jämförelseindex sedan fondstart*. Vår organisation har tre ledord: ”performance, performance, performance”. Jag skulle säga att en av våra framgångsfaktorer är det förtroende vi ger våra förvaltare. Här finns inga begränsande investeringskommittéer, men istället en struktur för självständighet och oberoende. Resultatet blir ett mod att hålla i en individuell syn på varje investering och dess långsiktiga potential.

Våra fonders investeringsfilosofi är långsiktig och följs strikt, vi investerar enbart i bolag där förvaltarna kan ha en kvalificerad åsikt om bolagens framtid och där värderingen är tillräckligt attraktiv i relation till den risk vi tar.

För den som bara är ute efter att exponera sig mot börsen och vill ha låg kostnad så har indexfonderna en funktion att fylla. Men då ska man veta att indexfonderna kan innehålla aktier som kan vara både riskfyllda eller klart övervärderade. Indexfonderna utgår från en sned värderingsmodell – eftersom det är storleken, alltså marknadsvärdet på bolaget, som bestämmer om en aktie ska ingå i ett index. I praktiken innebär det att ju dyrare en aktie är och ju högre marknadsvärdet blir, desto mer köper indexfonderna. En mekanism som går på tvärs mot Lannebo Fonders investeringsfilosofi. Vi är selektiva och väldigt noggranna i vår analys. Det måste vi vara. Dels eftersom vi är långsiktiga, dels eftersom vi förvaltar andra människors pengar. Som ägare i portföljbolagen är vi engagerade genom att delta i valberedningsarbetet för att som en oberoende kraft rekrytera bästa styrelse för ett fortsatt hållbart värdeskapande.

Vi fortsätter att arbeta med aktiv förvaltning utifrån ett oberoende, en riskmedvetenhet och långsiktighet. Och vi är tacksamma för att debatten om aktiv förvaltning jämfört med indexförvaltning lyfts. För ju bättre upplysta sparare, desto bättre fungerande fondmarknad.

Göran Espelund, grundare och styrelseordförande, Lannebo Fonder.

*Detta är naturligtvis ingen prognos för att dessa fonder även i framtiden kommer att överträffa sina jämförelseindex. Riskinformation: Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar du investerar i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.
Informationsbroschyr och faktablad finns på lannebofonder.se