Webb-TV: ”Verkstadsbolagen går överraskande bra”

Se förvaltare Charlotta Faxén kommentera rapportsäsongen i Dagens Industris Börsrådet. Industribolagen har varit den sektor som varit i fokus under våren och de starka resultat bolagen uppvisat är enligt Charlotta Faxén överraskande. ”Det blir intressant att följa den här sektorn och se hur bolagen rapporterar vid nästa kvartals slut i juli”, säger Charlotta som ändå väljer SKF som en aktie att sälja då bolaget visat sämst hävstång på marginalen.

En aktie hon däremot gärna köper är finska Kone. Lannebo Mixfond gjorde i april en ny investering i Kone som installerar och servar hissar i såväl kommersiella fastigheter som i flerfamiljshus. Bolaget verkar i hela världen och gynnas framför allt av en återhämtning på den kinesiska marknaden. ”Den här investeringen är ett exempel på hur vi som aktiva förvaltare fångar möjligheter genom att investera i kvalitetsbolag med exponering mot marknader som väntas växa.” Andra favoritaktier är Dometic som enligt Charlotta Faxén är attraktivt värderat och kreditgivningsbolaget Nordax som exempelvis växer mycket bra i Tyskland – och som också är relativt lågt värderat.

Se sändningen här (DI TV)

Läs den senaste månadsrapporten för Lannebo Mixfond, en av fonderna som Charlotta Faxén förvaltar tillsammans med Peter Lagerlöf.