10 procent extra återbäringsränta till kunder med Gamla Trad

Under februari fick cirka 300 000 kunder med pensionssparande i förvaltningsformen Gamla Trad extra återbäringsränta. Totalt fördelades 4,3 miljarder till kundernas försäkringar och deras försäkringskapital växte med ytterligare 10 procent.

Efter förra årets goda resultat och stärkta balansräkning har situationen för Gamla Trad förbättrats kraftigt. Trots den negativa utvecklingen i vår omvärld under 2022 har Gamla Trads konsolidering och bolagets solvens varit relativ stabil hittills i år. Konsolideringsgraden i Gamla Trad har förstärkts så mycket det senaste året att vi kan fördela ytterligare 10 procent i återbäringsränta, säger Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv.”

Avkastningen för Gamla Trad var 6,3 procent under 2021 och konsolideringsgraden ökade med 12 procentenheter till 125 procent, bland annat på grund av stigande ränta som reducerat värdet av skulden. Det förvaltade kapitalet i Gamla Trad var 77 miljarder kronor vid årsskiftet och Länsförsäkringar Livs solvenskvot uppgick till 219 procent. I Nya Trad var konsolideringen 118 procent och det förvaltade kapitalet 31 miljarder kronor.

– För kunder i Gamla Trad är det andra gången den senaste tiden som en extra fördelning av återbäringsränta genomförs. I oktober 2021 gjordes en liknande extra fördelning, då med 7 procent, säger Jakob Carlsson.

Återbäringsräntan i Gamla Trad är fortsatt 4 procent och i Nya Trad 6 procent, före skatt och avgifter. Återbäringen är inte garanterad utan delas ut först i samband med utbetalningarna.

Läs mer om Gamla Trad

Länk till Länsförsäkringars pressrum

Länk till Länsförsäkringar på Twitter

Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv, telefon 073 - 964 1455

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 41850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.