4,5 miljarder i extra återbäring till 400 000 kunder i Länsförsäkringar Liv

Under oktober fick cirka 400 000 kunder med pensionssparande i förvaltningsformerna Nya Trad och Gamla Trad extra återbäring. Totalt fördelades 4,5 miljarder kronor till kundernas försäkringar och deras försäkringskapital växte med ytterligare 7 procent.

– Konsolideringsgraden har varit stark under en längre period både i Nya Trad och Gamla Trad och det är mycket glädjande att kunna fördela extra återbäring. Det visar också kraften i vår långsiktiga hållbarhetsinriktade förvaltningsmodell som fortsätter att leverera en god avkastning, säger Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv.

För kunder i Nya Trad är det tredje gången sedan 2018 som en extra fördelning av återbäring genomförs. Både 2018 och 2019 gjordes en liknande extra fördelning, då med 5 procent per gång.

I och med fördelningen av extra återbäring sänks återbäringsräntan från 1 november till 6 (9) procent i Nya Trad och 4 (6) procent i Gamla Trad, före skatt och avgifter. Kunder som valt Nya Trad har sedan starten 2013 haft en genomsnittlig årlig återbäringsränta på 7,3 procent.

Återbäringen är preliminärt fördelad tills dess utbetalning sker.

Konsolideringen i Nya Trad var den 30 september 123 procent och det förvaltade kapitalet 28 miljarder kronor. I Gamla Trad var konsolideringen 121 procent och det förvaltade kapitalet 75 miljarder kronor. Länsförsäkringar Livs solvensgrad uppgick vid samma tidpunkt till 152 procent.

Läs mer om Nya Trad

Läs mer om Gamla Trad

Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv, telefon 073-96 414 55

Presskontakt Länsförsäkringar, telefon 08 – 588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum

Länk till Länsförsäkringar på Twitter

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.