50 000 kronor till ung entreprenör på landsbygden

Tävlingen Ung Växtkraft, som är instiftat av Länsförsäkringar, går in på sitt andra år. Syftet med tävlingen är att stödja unga entreprenörer på landsbygden och verksamheten ska vara nyskapande och berika landsbygden. 2011 vanns priset av Lovisa Hessle Bergman i konkurrens med 74 unga tävlande.

Lovisa Hessle Bergman driver Capra Science i Ängelholm. Företaget framställer antikroppar där getter är blodgivare.

Ur blodet utvinns antikroppar som används för diagnos inom sjukvården och för framtagning av nya läkemedel. Kunderna finns över hela världen. Dessutom är hela djur- och beteshållningen och foderproduktionen EU-ekologiskt godkänd vilket är helt unikt för den här typen av verksamhet.

– Det kändes fantastiskt att få en bekräftelse på sitt arbete efter en lång och intensiv startfas. För mig är den etiska aspekten av företaget viktigast, där vi bidrar till att minska lidande och rädda liv inom sjukvården utan att kompromissa med djurens välbefinnande, berättar grundaren Lovisa Hessle Bergman. Att få ett pris har inte bara värmt, utan har också betytt en hel del uppmärksamhet i media vilket också varit positivt.

Företagaren ska ha sitt säte på landsbygden och vara en ung entreprenör, med nyskapande verksamhet som berikar landsbygden. Tävlingen Ung Växtkraft har instiftats av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen, och prispengarna på 50 000 kronor kan användas för studieresa eller annan kompetensutveckling. Priset delas ut på LRF Ungdomens riksårsstämma den 7-8 mars 2012.

– Vi har redan fått in många intressanta förslag och ser fram emot ännu fler kandidater från norr till söder, säger Carl Henrik Ohlsson, vd för Länsförsäkringar Skaraborg och ordförande i juryn.

Vem som helst kan nominera en företagare och det ska göras senast den 31 januari 2012. Nominera på lansforsakringar.se/lantbruk.

Juryn består av Carl Henrik Ohlsson, Länsförsäkringar Skaraborg, Eva Engström, LRF Konsult, Lars Sundström, LRF och Victor Netland, LRF Ungdomen.

Carl Henrik Ohlsson, vd Länsförsäkringar Skaraborg och ordf i juryn, 0708-71 70 70
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.