7 av 10 anser att myndigheterna inte gör tillräckligt för att stoppa stöldligorna

En undersökning som Novus gjorde på Länsförsäkringars uppdrag i oktober visar att svenska folket inte tror på polisens, tullens och kustbevakningens förmåga att stoppa utflödet av stöldgods från Sverige.

– Regeringen har visserligen vidtagit åtgärder under våren, men fortfarande saknas en organiserad samverkan med öronmärkta resurser, säger Ola Kallemur, projektledare för Länsförsäkringars rapport Om stöldbrotten i Sverige.

Larmtjänst AB* bedömer att internationella brottsnätverk årligen stjäl bilar, båtar och värdesaker för uppemot 1,5 miljarder kronor. Stöldgods som sedan till stora delar förs ut ur Sverige.

– Om man förhindrar nätverkens förmåga att föra ut stöldgodset ur landet, skulle Sverige inte vara lika attraktivt för dem, säger Ola Kallemur.  Idag står de för upp till 50 procent av inbrotten och 90 procent av stölderna av/från bilar och båtar.

Länsförsäkringar har sammanställt en rapport med egen statistik över antalet stöldbrott och kostnaderna för dem, på riksnivå och per län, från 2014 till 2020.

– Det blir tydligt att dessa brott orsakar stora kostnader, tragedier för privatpersoner och otrygghet i samhälle, säger Ola Kallemur.

Regeringen har vidtagit åtgärder. I maj lade en proposition som utökar Tullverkets befogenheter att bekämpa brott (prop. 2020/21:192) och 2018 fick Polismyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen fick regeringsuppdraget att stärka sin samverkan mot internationella brottsnätverk (Ju2018/00991/PO).

– Det är bra åtgärder men vi anser, liksom polisen, tullen och kustbevakningen gör i sin utvärdering av uppdraget, att Sverige bör ha Finland som förebild. Finland har samlat funktionerna till en gränsskyddsmyndighet. Och justerat för befolkningsmängd har Finland 2-3 gånger färre inbrott och drygt tre gånger högre uppklarandegrad än Sverige, säger Ola Kallemur.

*Larmtjänst AB är en branschgemensam organisation med syfte att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet samt att stödja försäkringsbolagens utredningsverksamhet avseende oklara försäkringsfall.

Länk till rapporten Om stöldbrott i Sverige: https://www.lansforsakringar.se/stoldligor

Novus undersökning oktober 2020 (bifogad)

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länk till Länsförsäkringar på Twitter: https://twitter.com/forsakringar