80 procent av skadade mopedister är mellan 15 och 17 år – föräldrar bör delta i körkortsutbildningen

Länsförsäkringar tycker att föräldrar ska delta i körkortsutbildningen när deras barn lär sig köra moped. En ny forskningsstudie kring ungdomar, deras föräldrar och attityder kring mopedkörning visar att föräldrar har svårt att ”hitta rätt” i diskussionen. Den är nödvändig för att få ner antalet skadade mopedister, säger Maria Wedin, trafikexpert på Länsförsäkringar.

I 80 procent av de anmälda mopedolyckorna till Länsförsäkringar är föraren mellan 15 och 17 år och har råkat ut för personskada.

Just nu är kullen 15-16 åringar ganska liten, men antalet 15-16 åringar kommer snart att öka igen eftersom kurvan för antalet nyfödda stiger från år 2000 (Källa: SCB).

– Nu måste vi göra oss beredda på nästa kull mopedister. Rapporten visar att många föräldrar inte har koll på teknik och trafikkunskaper för att kunna stötta sina ungdomar på rätt sätt, säger Maria Wedin.

Enligt rapporten vill föräldrarna gärna samtala med barnet om risker kring mopedkörningen, men det är inte alltid det ges naturliga tillfällen till det.

– Om föräldrarna är med vid inledningen av utbildingen för körkortet får de koll på nyheter och vad som gäller för moped i trafik. Då är det enklare att sitta hemma vid köksbordet och diskutera.

Det finns också andra problem som ungdomarna själva beskriver.

– De ungdomar som råkat ut för en olycka tror ofta att det var deras eget fel, berättar Maria Wedin. De uppfattar sig som undantag och utanför den övriga trafiken. Vi ska också komma ihåg att mopedisterna ”tvingas” ut på 70-vägar där de då kör i vägrenen som ofta har mycket sämre vägunderlag.

Tre viktiga!

• Föräldrar - medverka vid mopedutbildningen
  • Knäpp hjälmen
  • Trimma inte mopeden

Se film om moppetips här:

Fakta kring AM - Moped klass I

Körkortsbehörigheten AM ger rätt att köra moped klass I (EU-moped) som är konstruerade för en hastighet av 45 km/timmen

För att få ett AM-körkort finns sex krav:

Du ska ha körkortstillstånd.

Du ska ha gått en utbildning hos en behörig utbildare.

Du ska ha fyllt 15 år.

Du har gjort ett godkänt kunskapsprov.

Länsförsäkringars forskningsfond har finansierat två studier som är genomförda av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Linköping; Unga mopedister och Mopedungdomar och deras föräldrar.

För ytterligare information kontakta gärna:
Maria Wedin, trafikexpert på Länsförsäkringar, 073-964 13 45
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50