Anna Öster ny chefekonom på Länsförsäkringar

Anna Öster har utsetts till ny chefekonom för Länsförsäkringar och kommer i sin roll att ansvara för det ekonomiska sekretariatet och arbeta med investeringsprocessen. Anna är för närvarande räntestrateg vid Nykredit, en av Europas största privata obligationsutgivare och Danmarks största hypoteksbank. Anna tillträder fram mot sommaren.

– Anna får ett tydligt uppdrag att stärka Länsförsäkringar som finansiell aktör. Kraven på vår chefekonom är att vara väl synlig i makro- och scenarioanalyser samt dra samhällskonsekvenser utifrån den analysen. Anna Öster har en bakgrund och erfarenhet som möter vårt behov av marknadskompetens, nationalekonomisk kompetens liksom erfarenhet av den politiska världen, säger Cecilia Ardström, kapitalförvaltningschef på Länsförsäkringar.

Anna Öster är Fil Dr i Nationalekonomi och har bland annat arbetat på Konjunkturinstitutet med arbetsmarknadsprognoser och på Finansdepartementets prognosenhet. Som räntestrateg på Nykredit har Anna bevakat utvecklingen på framförallt den svenska finansiella marknaden.

– Jag är mycket glad över att få det här förtroendet och ser fram mot att börja arbeta för Länsförsäkringar och fortsätta utveckla makroanalysen och hur den kommuniceras till Länsförsäkringars kunder och externt tillsammans med mina blivande kollegor, säger Anna Öster.

Namn:          Anna Öster
Född:            1977
Familj:          Gift, två barn
Bor:
Bromma, utanför Stockholm
Intressen:
Springa och läsa
Aktuell:        Tillträder som chefekonom för Länsförsäkringar till sommaren

För ytterligare information kontakta;
Cecilia Ardström, kapitalförvaltningschef på Länsförsäkringar, Tel. 08-588 40 000
Anna Öster, blivande chefekonom på Länsförsäkringar, Tel.076-7733 33 30

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.