Bankkunder tenderar att bli alltmer otrogna

En ny undersökning från Länsförsäkringar visar att 6 av 10 bankkunder inte tvekar att byta bank om de stöter på ett bättre erbjudande. De flesta har utkik efter lägre bolåneräntor och höga sparräntor. –Vi har alltmer prismedvetna hushåll. Beslutet att byta bank är i stort en plånboksfråga och handlar primärt om var man får lägst kostnader för bolånet och högst avkastning på sparpengarna, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Bilaga: Undersökningen bifogas i sin helhet.

Länsförsäkringar har genomfört en ny undersökning om hushållens preferenser att byta bank och vad som är viktigast vid ett sådant beslut. Undersökningen har genomförts av Infostat bland hushåll som bor i bostadsrätt, radhus eller i en villa.

I undersökningen framgår att 59 procent inte skulle dra sig för att byta bank om de skulle få ett bättre erbjudande någon annanstans, vilket är en ökning med cirka 8 procentenheter på två år.

På flervalsfrågan om vad som är viktigast vid bankbyte svarar de flesta låg bolåneränta (45 procent) och hög sparränta (35 procent). Dessa två faktorer har blivit mer prioriterade under de senaste två åren. Att banken har en hållbarhetsprofil eller att banken är välkänd spelar däremot mindre roll.

Resultatet från undersökningen visar att hushållen har blivit alltmer prismedvetna och därför mer benägna att röra på sig om det finns tusenlappar att tjäna på bolånet eller sparkontot, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, och fortsätter:

-Nu är det ett bra tillfälle att titta på räntorna, både rörliga och bundna för såväl bolån som sparande. Att binda bolåneräntan kommer nu med en ovanligt låg extrakostnad och kan i allmänhet vara fördelaktigt för den som söker extra trygghet. Men eftersom räntorna kan variera en hel del mellan olika aktörer är det klokt att man tar sig tiden att jämföra olika alternativ innan man fattar ett beslut, säger Stefan Westerberg.

Ungefär en tredjedel säger att de tror sig kunna få en lägre ränta om de bytte bank. Och när det kommer till själva förhandlingen av bolåneräntan visar resultaten att många förhandlar aktivt och anser att det är värt mödan (37 procent). Samtidigt är det påfallande många som drar sig för att förhandla räntan (20 procent), vilket verkar baseras på dåligt självförtroende.

-För den som tar sig tiden och förhandlar om räntan märks belöningen i plånboken men tyvärr är det fortfarande många som inte gör något för att få ned sin bolåneränta. Det är något som kan ändras genom att förbereda sig noga inför förhandlingarna, ha bra argument, hålla sig uppdaterad om ränteläget och förstå sin egen ekonomiska situation. Dessutom är det bra att förhandla med flera långivare samt att inte bara förhandla om räntan utan även om andra tjänster, säger Stefan Westerberg.

Ur undersökningen:

Fråga: Jag drar mig inte för att byta bank om jag får ett bättre erbjudande

Stämmer 59%
Stämmer inte 27%
Vet ej/Ej svar 15%

Fråga: Om du skulle byta bank, vad av följande vore viktigast för dig? Välj max fyra alternativ?

Låg bolåneränta 45%
Hög sparränta 35%
Låga fasta avgifter för banktjänster 32%
Kan själv lösa många ärenden genom internetbank 24%
Snabb personlig kundservice 23%
Fysiskt kontor och möjlighet att träffa banken 21%
Ha en egen bankkontakt 18%
Att banken har gott rykte och agerar etiskt 16%
Att banken är transparent och inte har dolda avgifter 16%
Banken ger bra rådgivning och ekonomiska tips 15%
Att det är en stor och välkänd bank 11%
Bra plattform för aktie- och fondhandel 9%
Hållbarhetsprofil på tjänster och produkter 4%
Annat 1%

Fråga: Tror du att du skulle kunna få en lägre bolåneränta om du bytte bank?

Nej 47%
Ja 32%
Vet ej/Ej svar 21%

Fråga: Om du tänker dig att du ska förhandla bolåneränta med en bank, vad av följande passar in på dig? Välj max fyra alternativ

Det är mödan värt att förhandla 37%
Jag försöker alltid förhandla 32%
Jag är dålig på att förhandla 30%
Det är naturligt att förhandla 26%
Jag drar mig för att förhandla 20%
Det känns pinsamt att förhandla 14%
Jag är duktig på att förhandla 12%
Det är roligt och spännande att förhandla 11%
Det är bortkastad tid att förhandla 7%
Inget av dem 6%

Källa: Undersökning genomförd av Infostat, på uppdrag av Länsförsäkringar.

Metodteknisk bakgrundsinformation: Intervjuerna har genomförts i en slumpmässigt rekryterad webbpanel. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet.

Målgrupp: Allmänheten som bor i radhus, bostadsrätt eller villa.

Antal intervjuer: 1000 personer.

Undersökningsperiod: 2024-03-11 – 2024-03-20.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stefan Westerberg, privatekonom Länsförsäkringar Tel. 073-968 30 44

E-post: Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.