Barn: Det första levnadsåret kostar mest

Barnvagn, spjälsäng, skötbord, amningskudde, kläder, ja, listan är oändlig på alla de prylar ett litet nyfött barn behöver. Det är mycket som ska inhandlas och för många blir det ekonomiskt kännbart. –Det som ställer till det för många är att de största kostnaderna sammanfaller med det största inkomsttappet, nämligen föräldraledigheten, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Störst påverkan på privatekonomin har bebisar eftersom en förälder då tar ut föräldraledighet och inkomsten blir lägre. Det första levnadsåret är merkostnaden för att ha barn omkring 135 000 kronor. Om hushållet behöver köpa en större och kanske säkrare bil tillkommer ytterligare utgifter. Året efter är utgifterna ungefär hälften för att sedan öka igen under tonårstiden

–Den dag man får reda på att man är gravid kan det vara bra att sätta sig in i hur mycket högre utgifterna blir per månad. Det gäller särskilt nu när den privata ekonomin tacklas hårt av andra utgiftsposter som ökat det senaste året. En bra början kan vara att lägga undan en summa varje månad fram till barnet föds. Och glöm inte att allt inte behöver vara nytt, säger Stefan Westerberg.

Kostnad barn första året

Barnbidrag  (+) 15 000 kr (+) 15 000 kr
Totalt 135 380 kr 115 180 kr

Så har vi räknat
Kostnader för utrustningen är tagen från olika märken och vi har utgått från genomsnittliga priser per produkt. Vi har lagt till vad en person som tjänar 33 000 kronor per månad får i minskad inkomst före skatt och så har vi lagt till barnbidraget på 1 250 kronor per månad.

Tips

• Gör en inköpslista - kanske behöver du inte köpa allt samma månad.
  • Låna utrustning men var uppmärksam på att utrustningens säkerhet.
  • Köp kläder och utrustning second hand. Marknaden för barnutrustning och kläder är enorm.
  • Är det någon utgift som är extra stor, önska dig det i present. Kanske kan flera gå samman och bidra till vagnen eller bilbarnstolen.
  • Hyr bilbarnstol. Räkna med att behöva ha minst tre bilbarnstolar under barnets uppväxt. Flera regioner har ett samarbete med NTF där det går hyra första babyskyddet för några hundralappar för de första 9 månaderna.
  • Skaffa barnförsäkring. Teckna försäkringen så tidigt som möjligt och håll dig till en försäkring. Allt som händer barnet innan försäkringen är tecknad kan ni inte få ersättnings för och ibland upptäcker man inte vissa sjukdomar på en gång. På Konsumenternas.se kan du jämföra olika barnförsäkringar både till innehåll och till pris.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44
Presskontakt. Tel. 08-588 418 50.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.