Barnbidraget räcker till allt mindre

De senaste årens höga inflation har bidragit till att barnbidraget täcker allt mindre av utgifterna för barnet. Om barnbidraget skulle ha räknats upp med inflationen borde barnbidraget idag vara runt 1 600 kronor och inte på befintliga 1 250 kronor. Det visar en ny beräkning av Länsförsäkringar.  -Barnbidraget har urholkats och tappar relevans. Barn kommer med stora utgifter, som exempelvis mat, kläder och fritidsaktiviteter. Men eftersom barnbidraget inte skyddats mot inflationen tär utgifterna alltmer på familjens ekonomi, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

I mars 2018 höjdes barnbidraget från 1050 kronor till 1250 kronor per månad och barn. Sedan dess har inflationen varit totalt 28 procent men barnbidraget har legat kvar på samma nivåer. Det betyder att cirka 1,4 miljoner familjer får ett barnbidrag som tappat betydligt i köpkraft. Barnbidraget räcker alltså idag till 28 procent mindre inköp till barnet jämfört med situationen 2018.

-Barnbidraget tappar relevans och täcker en allt mindre del av de utgifter som kommer med att ha ett barn. Det skapar stora bekymmer för barnfamiljer. Att ha 1250 kronor eller 1600 kronor varje månad per barn är en stor skillnad för många och kan bidra till att barnet inte får nya kläder eller kan delta på de fritidsaktiviteter som barnet vill, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Den totala kostnaden för ett barn, från födsel till och med 18 år uppgår till nästan 2,3 miljoner kronor. Med avdrag för barn- och studiebidrag blir summan drygt två miljoner. Barnets första tid är mest kostsam, med engångsutgifter och inkomstbortfall av att vara föräldraledig.

-Att få barn är en fantastiskt men det innebär också en ny ekonomisk situation för dig som förälder. Barn kostar betydande summor och det är viktigt att veta om att dagens barnbidrag endast täcker en liten och minskande del av de nya kostnaderna. Försök därför att rusta dig för det nya livet med barn genom att spara ihop pengar innan storken kommer, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, och fortsätter:

- Utöver de nödvändiga utgifterna så är det många föräldrar som också sparar pengar till sina barn för den dag då de ska flytta hemifrån, som exempelvis en del av insatsen till en första bostad, ett körkort eller andra saker som behövs i insteget till vuxenlivet. Och dessa utgifter belastar också familjernas ekonomi, avslutar Stefan Westerberg.

Barnbidraget, uppräknat med inflation - se bilaga

Källa: SCB och Länsförsäkringar.

Anm.: Barnbidraget på 1250 kronor uppräknat löpande med KPI-inflationen från mars 2018.

Så mycket kostar det att ha barn, kostnad per år

År/ålder Summa per år
18 år 122 000
Totalt 2 294 922

Källa: Länsförsäkringar

Inställning till följande sätt för staten att stärka hushållens ekonomi (andel positiva minus negativa)?

Lägre arbetsgivaravgifter 43%
Sänkt inkomstskatt 42%
Sänkt skatt på bensin och diesel 40%
Högre barnbidrag 39%
Högkostnadsskydd för hushållens elförbrukning 38%
Stöd till företag och branscher som har det särskilt svårt 37%
Generösare regler för sjukförsäkringen 31%
Pausade amorteringskrav på bolån 24%
Generösare regler för a-kassan 21%
Utökat reseavdrag för bilpendling 20%
Bredare bostadsbidrag 13%

Anm.: Baseras på statistik från Infostat. Mätningen gjordes mellan den 5 maj – 15 maj 2024.  Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44 Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.