Bila säkert i Europa i sommar

Semestertiderna närmar sig och många väljer då att ge sig ut på de europeiska vägarna.
Många väljer att köra med egen svenskregistrerat fordon utomlands, andra väljer att hyra. Oavsett vad du väljer finns det en hel del att tänka på innan du ger dig iväg.

– Visste du exempelvis att det i en del länder är lag på att ha två varningstrianglar och i andra såväl brandsläckare som bogserlina? Eller att det ska finnas reflexväst till var och en i bilen i många europeiska länder, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar.

En annan sak att tänka på är så kallat grönt kort. Numera kan man visserligen färdas i många länder utan att ha med sig det gröna kortet, men i vissa länder – som exempelvis Albanien och Turkiet – är detta fortfarande ett krav.

– Saknar du grönt kort vid gränsen till något av dessa länder, måste du vid tullstationen betala en extra trafikförsäkring för den tid du tänker använda bilen i landet, en så kallad gränsförsäkring.

Väljer man däremot att hyra motorfordon utomlands för att på egen hand utforska omgivningarna, finns en hel del att tänka på, oavsett om det handlar om hyra av bil, mc eller moped.

– Först och främst ska du kontrollera hur fordonet är försäkrat. Ofta vill bara uthyrarna skydda hyresobjektet, det vill säga mot stöld, brand och vagnskada. Kolla om det finns ett trafikförsäkringsskydd (Third Party Liability). För vad händer om du kör på någon person eller skadar dig själv i fordonet vid en trafikolycka, säger Susanne Fagerberg.

Ett urval europeiska trafikregler
I de flesta länder är det förbjudet att tala i handhållen mobiltelefon eller skicka SMS medan man kör bil.

I Danmark registerar fartkamerorna om föraren saknar bälte eller talar i mobiltelefon.

I många länder har polisen rätt att inkassera eventuella böter på plats.

I bland annat Finland måste den som kliver ur bilen på en trafikerad väg bära reflexväst eller reflexer om det är mörkt. I exempelvis Kroatien gäller detta även om det är ljust ute.

I Schweiz får du inte använda en GPS-navigator som kan varna för fartkameror. Den funktionen måste i sådana fall vara avslagen.

I Schweiz gäller också att den som kör i uppförsbacke på branta och slingriga alpvägar har företräde.

I Kroatien gäller – tvärt emot vad som gäller i Sverige – att den som kör in i en rondell har företräde.

Om man privat lånar ett spanskregistrerat fordon i Spanien måste man ha skriftlig tillåtelse från ägaren.

Om du hyr bil i Grekland kan det vara bra att känna till att i centrala Aten får grekiskregistrerade fordon bara köra varannan dag. Fordonets registreringsnummer avgör vilken dag det är tillåtet att köra.

I Grekland måste brandsläckare finnas i bilen.

Att tänka på om du hyr bil utomlands

Försäkring. Vad skyddar motorförsäkringen mot egentligen? Kontrollera noga att det finns ett trafikförsäkringsskydd (Third Party Liability). Se också till att teckna en komplett kaskoförsäkring (Comprehensive insurance) inkluderande brand (fire), glas (glass breakage), stöld (theft), räddning (rescue after an accident), maskinskada (mechanical failure) och vagnskada (vehicle damage)

Självrisker. Självrisken på de olika försäkringsmomenten är ofta höga utomlands. Betala därför självriskeliminering (Extended protection).

Besiktning. Kontrollera fordonet noga innan färd vad beträffar repor, bucklor, trasigt glas med mera. Kolla om däcken är slitna. Allt bör noteras i kontraktet innan avfärd. Ta gärna några foton med din mobil eller vanlig kamera som extra bevis. Annars riskerar du att få betala skador du inte orsakat. Avstämning bör också ske vid avlämnandet och att uthyraren bekräftar att bilen är OK.

Deposition. De större hyrbilsfirmorna blockerar kontokortet med mellan 3-5 000 kr vid utlån i Sverige. I flera medelhavsländer är summan uppåt 15 000 kr. Pengarna finns kvar på kontot, men är spärrade och går inte att komma åt. Det gäller därför att kortet har hög kreditgräns, så man inte står utan semesterkassa.

Fri körsträcka. Kolla hur långt du får köra på grundhyran. Extramil kan bli mycket dyra.

Extra förare. Viktigt att alla förare skrivs in i kontraktet. Flera förare kan kosta extra. Är föraren inte noterad i kontraktet vid en eventuell olycka, gäller avtalsbrott som i sin tur kan innebära att du som låntagare blir ersättningsskyldig för hela skadan.

Telefonnummer till uthyraren. Se till att få med telefonnumret till uthyraren. Vad händer om bilen går sönder och ni får stopp? Vem hämtar bilen? Ersättningsbil?

Tankning och mätarställning. Fordon skall normalt vara fulltankade vid avhämtning och avlämning. Kolla upp vad som gäller. Skriv av mätarställningen på fordonet innan avfärd!

Sen avlämning. Kontrollera vad som gäller vid avlämning av fordon. En timma sent kan innebära att en ny dygnshyra debiteras.

Miljözoner. I länder som Italien finns så kallade ”Zona Limitate”. Det kan vara historiska platser som man begränsat biltrafiken till. Kameror bevakar dessa zoner. Böter kan därför komma halvårsvis senare till dig via något inkassoföretag.

Boka i tid. Efterfrågan är hög och tillgången inte alltid så stor på hyrfordon på flera ställen i Europa. Boka därför i god tid innan avresa.

Källa: Länsförsäkringar

Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar. Tel. 070 – 609 56 89