Boende på landsbygden lever med ovanligt stora risker i sina hem

Sju av tio som bor på landsbygden saknar brandsläckare och hälften har inte någon brandvarnare i sin bostad. Dessutom är elinstallationer, rörledningar och kopplingar ofta i så dåligt skick att de inte klarar en besiktning. Det visar färsk statistik från Länsförsäkringar.

Att bedriva lantbruk är i sig ett farligt yrke, arbetsbelastningen är stor och antalet personolyckor är höga. Statistiken från Länsförsäkringar visar dessutom att många av dem som bor på landsbygden, med eller utan verksamhet, glömmer bort säkerheten i sina egna hem.

– Sex av tio saknar jordfelsbrytare och många elinstallationer är för gamla. Samtidigt saknas brandsläckare och brandvarnare, vilket är en farlig kombination, säger Carl Henrik Ohlsson, ordförande i Länsförsäkringars Lantbruksråd. Att ha en brandvarnare och släckare är en väldigt billig livförsäkring.

I gruppen boende på landbygden finns en växande grupp som antingen bedriver ett småskaligt hobbylantbruk eller som inte bedriver någon lantbruksverksamhet alls. Det kan till exempel handla om boende på gård som äger någon eller några hästar för att de är intresserade av ridsport.

– Det är en livsstil, man har fått en chans att utveckla och leva med sitt stora intresse. Men just därför finns en tendens att investeringarna går till intresset, till exempel stallet och hästarna, säger Carl Henrik Ohlsson. Behoven i den egna bostaden kan i vissa fall komma i andra hand, och därmed påverkas den egna och familjens säkerhet negativt.

Statistiken nedan avser bostäder på lantbruksfastigheter och kunder hos Länsförsäkringar Uppsala, en uppföljning av drygt 700 utförda besiktningar 2011. Men problemen är generella och bilden är liknande runt om i landet:

• 68 procent saknar helt eller har inte tillräckligt många brandsläckare
  • 56 procent saknar helt eller har inte tillräckligt många brandvarnare
  • 36 procent av elinstallationerna är så gamla att de behöver översyn av elektriker
  • 55 procent har brister i brandskyddet i pannrummet
  • 70 procent av rörledningar och kopplingar i kök behöver åtgärdas
  • 79 procent saknar vattentäta underlag för kyl och frys
  • 40 procent av golvbrunnar i badrum har brister och behöver åtgärdas

Carl Henrik Ohlsson, ordförande i Länsförsäkringars Lantbruksråd, 0708-71 70 70
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.