Bostadsbränder startar i köket

Varje år inträffar drygt 30 000 bränder i Sverige och december är vanligen den månad då det inträffar flest bostadsbränder. Köket är den mest riskfyllda platsen i våra bostäder; där startar merparten av bränderna.

I adventstider tänder vi många ljus och lagar mycket mat och det betyder ökad risk för bränder vilket också ger avtryck i statistiken.

– Det viktigaste är förstås att skydda liv och hälsa, men att förebygga bränder är också en av våra största uppgifter. Nu i adventstider ökar risken väsentligt för bränder i våra bostäder på grund av bak och matlagning och alla levande och elektriska ljus, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.

Köket är den plats i hemmet där flest bränder sker, och det är oftast vid spisen det startar.

– I köket pågår många aktiviteter samtidigt, vi lagar mat och pratar i mobilen, lyssnar på radio och läser läxor. Då är det lätt hänt att vi inte har full koll på det som står på spisen, säger Peter Bratt. Idag använder vi också mycket oftare olja istället för smör när vi steker, vilket ytterligare bidrar till ett snabbt brandförlopp. Smör och margarin börjar först lukta och ryka, medan olja ”exploderar” direkt och ger stora lågor.

Köket är dessutom den plats där vi tänder levande ljus så gott som varje dag i advents- och jultider.

Statistiken visar också att en vanlig källa till bostadsbränder är rökkanalerna. Det beror oftast på överbelastning; kaminen eller öppna spisen används felaktigt till att värma upp hela huset istället för att värma enbart det utrymme där den är placerad.

– Om man lassar in för mycket ved går kaminen ofta sönder, fortsätter Peter Bratt. Och fuktig ved kan göra att det fastnar tjära i skorstenen och kaminen, vilket kan leda till skorstensbrand.

Bränder har ofta mycket snabba förlopp och därför är grundläggande brandskydd som brandvarnare, brandsläckare och brandfilt livsviktiga skydd.

Förra året, 2010, hanterade Länsförsäkringar nära 3 000 brandskador i bostäder (exklusive bostadsbränder orsakade av åska).

De fem vanligaste brandorsakerna i bostäder, inklusive fritidshus:

Antal skador anmälda till Länsförsäkringar år2007-2011
(obs att 2011 års siffror gäller tom 31 okt).

Matfett på spis och spisrelaterat                 1 772

Rökkanal                                                   959

Vitvaror utom spis                                      573

Levande ljus                                              528

Okänd orsak i kök                                     522

Viktiga råd för att undvika bränder:

Den som tänder ljusen bör också ansvara för att de släcks.

• Använd bara ljusstakar av obrännbart material och se till all ljusen står stadigt.
  • Placera inga ljus på TV:n och tänd aldrig levande ljus eller tomtebloss i julgranen.
  • Stäng av den elektriska adventsljusstaken med strömbrytare eller genom att dra ur kontakten, inte genom att skruva ur ett av ljusen.
  • Kontrollera alltid en extra gång att du stängt av spisen, kaffebryggaren, strykjärnet.
  • Uppstår en olje/smörbrand på spisen kväv elden med en brandfilt, aldrig vatten!
  • Brandvarnare räddar liv, ha gärna flera uppsatta och utspridda på samtliga våningsplan runt om i huset eller lägenheten.
  • Inför en tradition att byta batterierna i brandvarnarna i samband med första advent.
  • En brandsläckare och en brandfilt på plats kan göra skillnad mellan övertändning och en begränsad brand.
  • Ta hand om askan vid eldning i eldstad, lägg askan i plåthink med lock och förvara den utomhus på obrännbart underlag.

För ytterligare information kontakta gärna:
Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar, 070-162 78 88
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.