Cykelstölder orsakar skador för nästan 120 miljoner kronor

Under åren 2003-2007 betalade Länsförsäkringar ut nästan 120 miljoner kr i ersättning för stulna cyklar. Summan för hela perioden fördelas på cirka 46 000 skador av denna typ. Statistiken visar också att kostnaderna för cykelstölder har ökat med cirka 13 procent mellan åren 2006 och 2007. Det visar ny statistik från Länsförsäkringar.

– Cykelstölder är tyvärr vanliga och de flesta cyklar som stjäls kommer aldrig tillbaka. Det är tråkigt för dem som drabbas. För många är cykeln dessutom ett dagligt transportmedel och en ägodel man gärna lägger pengar på. Men genom att använda godkända lås och andra skadeförebyggande åtgärder kan man stoppa tjuven och slippa en massa onödiga problem, säger Hans Frank, skadechef Länsförsäkringar Skåne och tillägger:

– De cirka 25 miljonerna vi betalade ut under 2007 i samband med cykelstölder finansieras naturligtvis via försäkringspremierna. Om våra kunder och vi kan bidra till att antalet cykelstölder reduceras kan också försäkringspremierna bli lägre i längden.

Cyklar ska ha godkända lås och bör förvaras i ett låst utrymme när de inte används. För att motverka stöld är det viktigt att du låser fast din cykel i ett cykelställ eller i något annat fast föremål. Låset bör sitta fast runt ramen för att försvåra stöld.

– Den som köper en dyr och fin cykel bör också satsa på ett lås av hög kvalitet, och gärna ett extra vajerlås. Då har man åtminstone försvårat betydligt för tjuven. Om du ändå råkar ut för en cykelstöld är det av flera anledningar viktigt att göra en polisanmälan. Dels kräver vi det för att ersätta stölden, dels ökar din chans att få tillbaka cykeln, säger Hans Frank.

Tips för att undvika cykelstölder:
• Använd ett SSF-godkänt (ögonmärkt) cykellås
• Lås cykeln i ett fast föremål med kedja eller vajer
• Ställ in cykeln i låst garage när så är möjligt.
• Har cykeln snabbgrepp kan man ta med sig sadel eller ett av hjulen när man lämnar den utan uppsyn.
• Märk cykeln med stöldskyddsnummer som registreras hos Svenska Stöldskyddsföreningen eller med personnummer.

Hans Frank, skadechef Länsförsäkringar Skåne
E-post: hans.frank@skane.lansforsakringar.se