Dags öppna sommarstugan – sätt på vattnet försiktigt

Vintern är över och det är nu många stugägare upptäcker skador på sitt sommarställe. Det dominerande problemet är sönderfrusna ledningar. Länsförsäkringar har de senaste fyra åren betalat ut 226 miljoner kronor för frysskador i fritidshus.

– De flesta frysskador är helt onödiga, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar. Vi drar ner värmen i vissa utrymmen som vi inte använder och ibland i hela huset.

Det är sällan vi får frysskador i hus som vi bor permanent i och där värmen är 18-20 grader.

Om stugan är igenbommad hela vintern är det nödvändigt att stänga av vattnet och tömma ledningarna. Annars bör man ha 15 grader varmt och någon som tittar till huset med jämna mellanrum.

– Ett strömavbrott under ett par dygn gör ju att temperaturen snabbt sjunker och ger då ofta frysskador om det finns vatten kvar i ledningarna, säger Peter Bratt. Sommarstugor är ju också sämre isolerade än en vanlig villa.

En ispropp som spräckt ett rör börjar nu smälta och vattnet kan spruta ut.

– Då handlar det om tusentals liter vatten per dygn om ledningen har fullt tryck, säger Peter Bratt. Om du i ett sådant läge också har värmen på så kan det bildas mögel med rekordfart.

Men än finns tid att begränsa en frysskada även om du upptäcker den nu på vårkanten.

– Nu har man mycket att vinna på att göra ordentlig husesyn. Se över rörkopplingar och kranar i kök och badrum så att det inte blivit läckage. Titta även till kranen till trädgårdsslangen så den inte har frusit sönder, tipsar Peter Bratt.

– Sätt på vattenkranarna försiktigt och lyssna uppmärksamt efter susande ljud. Då kan det vara en spricka i ett rör inne i väggen. Stanna kvar en natt, lyssna och ha koll, då har du en bra chans att upptäcka en eventuell läcka.

Och har du ändå drabbats:

• Stäng av vattnet
  • Ring efter en rörmokare som kan täta läckaget
  • Ring ditt försäkringsbolag
  • Begränsa skadan genom att avlägsna blött material

Peter Bratt, skadeexpert Länsförsäkringar, 070-162 78 88
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.