David Haak utsedd till ny vd för Agria

David Haak har utsetts till vd för Agria. David kommer ingå i Länsförsäkringar ABs företagsledning och tillträder sin nya roll den 1 oktober 2024.

Vi ser fram emot att välkomna David Haak i rollen som vd Agria. Davids gedigna och internationella försäkringsbakgrund samt erfarenhet av att etablera och utveckla verksamhet är av stor vikt i vårt fortsatta arbete att utveckla Agrias affär och verksamhet i Sverige och internationellt, säger Mathias Collén, vd LFAB och tillika styrelseordförande Agria.

David kommer närmast från rollen som CEO SBP Kredit och han har även innehaft olika befattningar inom Zurich Insurance Plc som bland annat CEO Zurich Nordic och Country Manager Sweden & Chief Underwriting Officer Nordic.

Agnes Fabricius lämnar sin roll som vd Agria den 1 september för att tillträda som vd LF Skåne den 1 oktober. Under september går Monica Tuvelid, Chef Utveckling Agria, in som tillförordnad vd Agria innan David tillträder den 1 oktober.

Agria är ett fantastiskt bolag med välkänt varumärke och starkt erbjudande till landets alla djurägare. Det i kombination med den internationella breddningen gör uppdraget som vd mycket intressant. Jag är glad över att få förtroendet att leda Agria i denna spännande och utvecklande period, säger David Haak, tillträdande vd Agria.

Länsförsäkringars presstjänst, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.