De flesta som skadas på moped är 15-17 år

I 80 procent av de anmälda mopedolyckorna till Länsförsäkringar är föraren mellan 15 och 17 år. Och antalet tonåringar ökar, eftersom kurvan för antalet nyfödda stiger från år 2000 - samtidigt som mopeden har kommit tillbaka och blir alltmer populär.

En ny studie visar att en del av problemet är bristande kunskaper hos föräldrar – de har dålig koll på teknik och trafikkunskaper.

– Nu kommer nästa kull mopedister. Rapporten visar att många föräldrar inte har uppdaterad sina kunskaper inom ny teknik och trafik, och då kan de inte coacha sina ungdomar på rätt sätt, säger Maria Wedin, trafikexpert på Länsförsäkringar.

Länsförsäkringar vill att föräldrar ska delta i körkortsutbildningen när deras barn lär sig köra moped. Även trafikskolorna ställer sig positiva till detta.

– Vi ser att det här är nödvändigt för att få ner antalet skadade mopedister, säger Maria Wedin. Och det är ingen stor insats, det räcker med att en förälder deltar vid ett eller två tillfällen under utbildningen.

Rapporten visar också att föräldrarna själva gärna vill prata om riskerna, men det är inte alltid det ges naturliga tillfällen till det.

– Om föräldrarna är med vid inledningen av utbildingen för körkortet får de koll på nyheter och vad som gäller för moped i trafik. Då är det enklare att sitta hemma vid köksbordet och diskutera.

Det finns också andra problem som ungdomarna själva beskriver.

– Många som råkat ut för en olycka tror att det var deras eget fel, trots att det inte alls alltid är fallet, berättar Maria Wedin. De unga uppfattar sig som undantag och utanför den övriga trafiken. Vi ska också komma ihåg att mopedisterna ”tvingas” ut på 70-vägar, där de då kör i vägrenen som ofta har mycket sämre vägunderlag.

Tre viktiga!

• Föräldrar - medverka vid mopedutbildningen
  • Knäpp hjälmen
  • Trimma inte mopeden

Länsförsäkringars forskningsfond har finansierat två studier som är genomförda av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Linköping; Unga mopedister och Mopedungdomar och deras föräldrar.

För ytterligare information kontakta gärna:
Maria Wedin, trafikexpert på Länsförsäkringar, 073-964 13 45
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50