Djur, skog och odling - årets vinnarkoncept för Ung Växtkraft

Årets pristagare av utmärkelsen Ung Växtkraft är inte en person utan två - paret Sara Wallemyr och Anders Nilsson. De driver med stor entreprenörsanda en verksamhet utanför Falköping, med både skogsbruk, spannmåls- och jordgubbsodling, köttdjur och entreprenadverksamhet. Deras gemensamma engagemang för en levande landsbygd och imponerande utveckling av företaget gör dem till värdiga vinnare av Ung växtkraft enligt delar av juryns motivering.

Sara Wallemyr och Anders Nilsson driver sin verksamhet i Mularp utanför Falköping och här växer idéerna så att det knakar. Den ungdomliga entreprenörsandan har lönat sig extra mycket i år - Sara Wallemyr och Anders Nilsson får utmärkelsen Ung Växtkraft och en prischeck på 50 000 kronor.

Det var Anders Nilsson som tog emot beskedet att han och sambon Sara Wallemyr var nominerade och senare också utvalda för priset.

– Det var otroligt roligt att bli uppmärksammad på det här sättet, vi blev både förvånade och glada. Det känns också som ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Anders.

Priset är instiftat av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen och syftar till att stötta och uppmuntra unga entreprenörer på landsbygden att driva företag och hålla landsbygden levande.

– Det är inspirerande att sitta i juryn och välja bland alla nominerade duktiga kandidater till priset bland dem som arbetar inom de gröna näringarna. Sara och Anders imponerade på oss genom sin bredd, något som också gör att de inte blir lika utsatta för konjunktursvängningar, säger Henrietta Hansson på Länsförsäkringar och juryns ordförande.

Anders startade företag redan på gymnasiet och tog över sin föräldragård som 20-åring, där det idag enbart bedrivs skogsbruk. Paret bor och driver sin verksamhet på en annan släktgård, Skattegården i Mularp. Nu, snart 27 år fyllda, har han och sambon Sara utvecklat verksamheten med bland annat askåterföring, köttdjur och jordgubbsodling.

Både Anders och Sara är uppvuxna i trakten. När de träffades för fem år sedan arbetade Sara med vindkraft, men med en agroteknikerexamen i bagaget kändes det som en självklarhet att satsa tillsammans på lantbruket.

– Tidigare satt jag ofta inomhus vid datorn fina dagar, men i det här jobbet är man ute, säger Sara. Det är roligt att jobba åt sig själv och styra sin tillvaro, det är den största fördelen, säger Sara.

På gården finns alltid massor att göra. Anders tillbringar mycket tid i skogen, och det finns omkring 150 köttdjur som kräver kontinuerlig skötsel och inom kort drar odlingssäsongen igång. Att vara lantbrukare är inte bara ett arbete utan mycket en livsstil. Det är till exempel inte så lätt att åka bort längre perioder.

– Vi får tänka på att skapa en bra tillvaro hemma, se allt fint runt omkring oss När vi vårbrukar i april till exempel, då kan man stanna utmed en solvägg och dricka kaffe och njuta, säger Sara.

Prissumman från Ung Växtkraft tänker Sara och Anders använda till något för att utveckla sig själva.

Visitkort, Sara Wallemyr och Anders Nilsson
Ålder: 34 respektive 27 år
Familj: dottern Siri, 8 månader.
Bor: På Skattegården i Mularp utanför Falköping, Västra Götalands län.
Verksamhet: Sara & Anders Lantbruk AB, med köttdjur, skogsbruk, spannmåls- och jordgubbsodling samt entreprenadverksamhet
Övriga engagemang: LRF Ungdomen
Aktuella: Vinnare av 2018 års Ung Växtkraft-pris.

Om priset Ung växtkraft
Tävlingen, där vinnaren får 50 000 kronor, är instiftad av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen. Priset är inne på sitt åttonde år. Syftet är att stödja unga entreprenörer på landsbygden. Pristagare får vara högst 35 år. Sara Wallemyr och Anders Nilsson fick ta emot priset den 8 mars på LRF Ungdomens riksstämma på Sånga-Säby.

Juryns hela motivering

Juryn består av Henrietta Hansson, Länsförsäkringar Jönköping, Jimmy Larsson, LRF Konsult, Håkan Johansson, LRF och Annika Hägglund, LRF Ungdomen.

För ytterligare information kontakta gärna:
Sara Wallemyr och Anders Nilsson, vinnare Ung Växtkraft 2018, 070-683 06 01

Henrietta Hansson, vd Länsförsäkringar Jönköping och ordförande i juryn

Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Tidigare års pristagare:

2017
Josefine Svensson, bärodlare på Bjärehalvön som redan när hon etablerade sin verksamhet 2013 satsade på ett modernt odlingssätt i tunnlar. Hennes verksamhet vittnar om ett mycket målmedvetet arbete och hög professionalism.

2016
Malin Gustavsson, mjölkbonde från Ryssby utanför Ljungby med 90 kor. Även mycket engagerad i att öka kunskapen om vad vi äter bland annat genom föreläsningar och gårdsbesök.

2015
Jonas Kervén. Han har en egen nötköttsproduktion på gård i Brunskog, Värmland. Han arbetar aktivt för en levande landsbygd.

2014
Otto Ramsey som tillsammans med sin fru Anna driver företaget Kulla Lamm, gårdsbutik och restaurangen Ruth på Skäret.

2013
Kristoffer Kullingsjö som driver Kullingsjö Lantbruk AB i Vårgårda. Han driver en gård med mjölkproduktion.

2012
Markus Larsson, Lysviks Jord- och Skogsentreprenad AB i Sunne i Värmland som bedriver skogsentreprenad.

2011 – första pristagaren.
Lovisa Hessle Bergman som driver Capra Science i Ängelholm. Företaget framställer
antikroppar där getter är blodgivare.

Snabbfakta

Ung Växtkraft är ett pris instiftat av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen och som syftar till att stötta och uppmuntra unga entreprenörer på landsbygden att driva företag och hålla landsbygden levande. Priset delas ut för åttonde året i rad. Årets vinnare heter Sara Walleryd och Anders Nilsson.
Twittra det här
Juryns motivering Anders och Sara har på kort tid byggt upp ett bärkraftigt lantbruksföretag med en bred verksamhet – växtodling, kor, jordgubbar, skogs- och jordbruksentreprenad. Med en enastående positiv inställning utvecklar paret ständigt sitt företag i sann entreprenörsanda. Deras gemensamma engagemang för en levande landsbygd och imponerande utveckling av företaget gör dem till värdiga vinnare av årets Ung Växtkraft.
Twittra det här

Citat