En härlig sommar behöver inte kosta skjortan

Nu är sommarlovet här vilket inte bara är en glädje utan kan innebära ångest för många föräldrar och för deras barn. Antingen för att de inte har möjlighet att vara så mycket med barnen som de vill, eller för att aktiviteter med barnen är för dyra för många familjer. Statistik från SCB visar att nästan 25 procent av svenskarna varken har ett fritidshus att åka till eller åker på en semesterresa. Men det finns saker att göra som inte kostar pengar och dessutom är klimatsmarta.

Statistik från SCB visar också att 17,8 procent av männen och 21 procent av kvinnorna saknar kontant marginal. Och det är de ensamstående kvinnorna som har det svårast ekonomiskt. Många barn tillbringar stora delar av sommarlovet på dagis eller fritids, vissa för att deras föräldrar verkligen inte har råd eller möjlighet att resa utomlands eller semestra på annan ort under sommarlovet.

– Det viktigaste är att inte jämföra med andra. Spendera semestern utifrån de ekonomiska förutsättningar du har just nu och ha inte dåligt samvete. Barn behöver uppmärksamhet och tid med föräldrarna och det behöver inte handla om dyra utlandssemestrar, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Inför eller under en semester är också ett utmärkt tillfälle att prata om privatekonomi med barnen. Berätta gärna för barnen hur familjen har råd med semestern, om ni har sparat till den och hur ni tänker med utgifter under tiden ni är lediga. Anpassa förstås samtalet till barnets ålder, men oftast kan man börja tidigare än man tror.

– Redan från förskoleålder kan man inleda samtal med barnen om privatekonomi. Genom tydliga exempel går det att göra till en lekfull lektion i både matematik och hur man hushåller med resurser. Lite äldre barn kan behöva förstå att man inte kan göra ”allt” på semestern och det blir lättare att motivera om man inviger dem i hur familjens budget ser ut, säger Emma Persson.

Här nedan finns ett antal förslag på klimatsmarta gratisaktiviteter, eller aktiviteter som är nästintill gratis, att göra med barnen i sommar.

1. Packa ner rejält med matsäck och åk till stranden. Spendera en dag ihop med sol och bad.

2. Gå ut i skogen och plocka svamp, lingon, blåbär, smultron, björnbär, hjortron. Ta med matsäck, sätt er på ett fint ställe och ät gemensamt.

3. Åk till en lekplats, de flesta städer har större lekplatser. Lek ihop, ta med matsäck och ät gemensamt.

4. Åk till en bondgård. Ring runt och fråga. Annars är en 4H gård trevlig att besöka.

5. Cykla till ett bestämt mål, det kan vara affären två mil bort eller bergskullen fem kilometer bort. Ha ett mål med turen och något ni ska göra när ni är framme. Ta med matsäck som ni fikar på eller köp en glass när ni är där.

6. Besök naturreservat, forntidslämningar, kulturarv, gamla kyrkor eller andra sevärdheter. Ta med matsäck och ät gemensamt.

7. Självplock av frukt, bär, grönsaker och rotfrukter. Finns över allt och med nästan vilka frukter/bär/grönsaker/rotfrukter som helst. Gör sedan saft, sylt eller marmelad ihop, eller om man så vill bara en enkel paj.

8. Besök biblioteket.

9. Fiska i havet eller i en sjö. Glädjen hos ett barn som får napp är oslagbar. Ta med matsäck och ät gemensamt.

10. Besök museum. De flesta museer är gratis för barn och kostar i princip ingenting för vuxna.

11. Övernatta utomhus, i tält eller under bar himmel. Låna sovsäck och liggunderlag av vänner om ni inte har egna.

12. Spela fotboll, brännboll, badminton, krocket, minigolf, tennis, bandy.

13. Leta upp lokala gratisaktiviteter och utflyktsmål.

14. Sök upp en vandringsled. Ta med matsäck och njut en dag.

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076-109 27 30
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.