Ett tomt fritidshus kan ge dig extrainkomst

Ofta utnyttjas inte fritidshuset fullt ut utan står tomt under många veckor per år. Med amorteringskrav, räntekostnader, el, värme, försäkringar och underhåll kostar det ofta flera tusenlappar per månad. Året runt. Genom att hyra ut det under några veckor per år går det att få in pengar som i vissa fall kan täcka kostnaderna för att äga det. Men tänk på att skriva ett kontrakt vid uthyrningen där det framgår hyrestid, betalning och annat praktiskt som annars kan förorsaka bekymmer.

– Schablonavdraget för hyresinkomst blev mer förmånligt för ett par år sedan. Nu kan du skattefritt ha en hyresinkomst från en bostad upp till 50 000 kronor per år, säger Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark.

Schablonavdraget är 40 000 kronor om året per bostad och ett avdrag med 20 procent av hyresintäkten, vilket innebär att du totalt kan få 50 000 kronor per år skattefritt. Hyresinkomst över det beskattas med 30 procent. Det innebär exempelvis att om du hyr ut sommarhuset under fyra veckor för 8 000 per vecka får du totalt 32 000 kronor som då är skattefritt. Lyckas du hyra ut fler veckor eller ta högre pris, och får in en hyresinkomst på totalt 80 000 kronor, blir skatten 7 200 kronor. (Räkna bort 20 procent på 80 000 minska med 40 000 och skatten på 30 procent baseras på 24 000 = 7 200 kr)

– Bor du på sommarstället under sommaren kanske du vill hyra ut din vanliga bostad och schablonavdraget gäller även permanentbostaden.  Viktigt är att du först kontrollerar vilka villkor som gäller för att hyra ut. Om det exempelvis är en bostadsrätt måste föreningen godkänna det. Äger du en villa kanske du har möjlighet att hyra ut ett rum eller del av huset under längre period för att få in extrainkomst, avslutar Elisabeth Hedmark.

Dyrare att köpa fritidshus

Behöver du låna till fritidshuset gör banken en sedvanlig kreditbedömning med en bokalkyl över inkomster och utgifter och tar inte hänsyn till eventuella hyresinkomster. Ekonomin måste klara utgifterna för fritidsstället även utan hyresinkomster.

Enligt Mäklarstatistik har fritidshus stigit med 11 procent under det senaste året. I genomsnitt kostar ett fritidshus drygt 1,6 miljoner men det är stora skillnader i mellan länen.

Län Köpesumma tkr Prisutveckling (%)
Blekinge 1 225 2
Dalarna 1 115 10