Farliga dagar i trafiken när sportlovsfirarna ger sig iväg till fjällen

En av årets värsta trafikperioder inleds i helgen när sportlovslediga åker till fjällen. Vägarna blir hårt trafikerade och dessutom har vi fått ytterligare snö och is som gör väglaget extra besvärligt. Genom att ta det lugnt i trafiken och följa några enkla råd kan alla hjälpas åt att minska risken för olyckor.

Sportlovet är en period då många förare som inte är så vana vid långkörning i vinterväglag ger sig ut med familjen i en fullastad bil. Väglaget kan variera mycket på olika platser och kan ändras snabbt under resans gång Därför måste man vara uppmärksam och anpassa hastigheten efter väglag och sikt.

Upp till 30 procent av alla trafikolyckor hänger ihop med trötta förare visar en undersökning från Länsförsäkringar.

– Känner du dig det minsta trött ska du stanna och ta en paus, få något i dig och röra på dig en stund, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala. Men framförallt ska du inte ge dig ut på en långresa utan att ha sovit ordentligt.

Det är också viktigt att packa bilen säkert. Det är mycket man vill ha med och en god regel är att placera det tyngsta i botten av bagageutrymmet och nära bilens sidoväggar och ryggstöd.

– Se till att inga lösa föremål kan kastas omkring i bilen vid en kraftig inbromsning. Barnens dvd-spelare på ett halvt kilo kan motsvara en projektil på upp till 20 kilo vid en kollision, säger Susanne Fagerberg.

I samband med att man tankar bilen inför resan är det bra att kontrollera däcken och se till att de har rätt lufttryck. Däck med mindre mönsterdjup än fem mm ska inte användas i vinterväglag. Undersök torkarblad både på vindruta och på lyktor och kontrollera att spolarvätska finns och att den har frysskydd.

Tänk också på det här när du tar bilen till fjällen:

-         Kontrollera att reservhjul, varningstriangel och första hjälpen finns i bilen och att allt fungerar.

-         Packa takboxen rätt. Den har ofta en maxvikt på cirka 100 kilo

-         Ha varma kläder lättillgängligt i bilen. Om olyckan är framme är det viktigt att inte frysa.

För mer information:
Susanne Fagerberg, skadechef Länsförsäkringar Uppsala, 070-609 56 89
Presskontakt Länsförsäkringar 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 24 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.