FI avskriver ärendet med Wasa Kredit

Finansinspektion har beslutat att skriva av Wasa Kredits tillsynsärende avseende konsumentkreditgivning där Wasa Kredit ansågs ha brister i sin kreditprövning.

– Vi arbetar kontinuerligt för kundernas bästa när det gäller konsumentskydd och trygghet, säger Thomas Högväg, vd Wasa Kredit.

Ärendet har sin grund i en FI-undersökning av flera kreditinstitut om kreditprövning i konsumentförhållanden som inleddes i mars 2020.

– Vi uppskattar att FI undersöker konsumentkreditgivningen då det hjälper till att skapa en bättre bransch för både långivare och dess kunder, säger Thomas Högväg.

Fakta om Länsförsäkringar Bank AB

Länsförsäkringar Bank ägs till 100 procent av Länsförsäkringar AB. Bankkoncernen består av moderbolaget Länsförsäkringar Bank samt de helägda dotterbolagen Länsförsäkringar Hypotek, Länsförsäkringar Fondförvaltning och Wasa Kredit.

”Denna information är sådan som Länsförsäkringar Bank AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 oktober klockan 10:05 CET.”

Thomas Högväg, vd Wasa Kredit, thomas.hogvag@wasakredit.se, 072-2391757

Länsförsäkringars presstjänst, press@lansforsakringar, 08-58841850

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.