Fler kvinnliga än manliga småföretagare oroar sig för att bli långvarigt sjuka

Var tredje småföretagare oroar sig för hur de ska klara sig ekonomiskt vid långvarig sjukdom, men fler kvinnliga än manliga småföretagare oroas. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar. En oförsäkrad småföretagare kan drabbas hårt om sjukförsäkring saknas och tvingas leva på cirka 11 500 per månad*.

– En småföretagare med familj är mycket sårbar om sjukförsäkring saknas och drabbas hårt om man inte sett till att täcka upp med egen sjukförsäkring. Det här är särskilt viktigt att tänka på om man saknar kollektivavtal, säger Tua Holgersson, vd för Länsförsäkringar Fondliv.

Men annat än kön påverkar vilka som oroar sig. Fler yngre än äldre småföretagare oroar sig för ekonomin vid långvarig sjukdom och fler med handelsbolag eller enskild firma än med aktiebolag.

– Med en kompletterande sjukförsäkring är småföretagaren skyddad vid långvarig sjukdom och kan få motsvarande ersättning som om man var en anställd. Det kan göra att man faktiskt klarar sig ekonomiskt om det tråkiga händer och man blir långvarigt sjuk. Trygghetsaspekterna är viktiga och därför bör man alltid ha någon form av tjänstepensionssparande med ett bra försäkringsskydd säger Tua.

*) Räkneexempel: Lön i aktiebolag eller handelsbolag eller inkomst av näringsverksamhet i enskild firma på 25 000 kr per månad. 80 procent sjukpenning från Försäkringskassan ger en ersättning på cirka 20 000 kronor per månad brutto. Ersättningen sjunker sedan ned till cirka 65 procent efter 360 dagar. Efter skatt ger detta cirka 11 500 kronor att leva på.

Om undersökningen: Undersökningen genomfördes med hjälp av webbintervjuer med 1 000 småföretagare med upp till 20 anställda. Intervjuerna gjordes av PFM Research AB på uppdrag av Länsförsäkringar. Frågan som ställdes: Är du orolig för hur du klarar dig vid långvarig sjukdom? (Med långvarig sjukdom menar vi en sjukdomsperiod som är längre än 30 dagar).

Tips och råd till småföretagare

• Du som har ett nystartat företag kan överväga att enbart se till att ordna med trygghetsbitarna – sjuk- och olycksfallsförsäkring under första året.

• Om du kan, ta ordentlig lön – helst minst 7,5 basbelopp (332 250 kronor 2016). Det är viktigt eftersom både allmän sjukförsäkring och allmän pension baseras på inkomsten.

• Se också över avsättningarna till tjänstepension samt liv- och olycksfallsförsäkring.

• För egenföretagare gäller att ta in avsättningen i företagets lönsamhetskalkyl.

• Gå in på minpension.se för att se hur det ser ut just för dig.

• Ta hjälp av en rådgivare om du inte hinner eller tycker det är svårt.

Tua Holgersson, vd Länsförsäkringar Fondliv, 070- 566 0383
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Citat

– Med en kompletterande sjukförsäkring är småföretagaren skyddad vid långvarig sjukdom och kan få motsvarande ersättning som om man var en anställd. Det kan göra att man faktiskt klarar sig ekonomiskt om det tråkiga händer och man blir långvarigt sjuk. Trygghetsaspekterna är viktiga och därför bör man alltid ha någon form av tjänstepensionssparande med ett bra försäkringsskydd.
Tua Holgersson, vd Länsförsäkringar Fondliv