Fler tror på lyft för bostadspriserna

Nära hälften av svenskarna, 47 procent, tror på ökande bostadspriser det närmaste året. Skillnaden mellan andelen svenskar som tror på stigande eller sjunkande bostadspriser ökade för femte månaden i rad. Det visar Länsförsäkringars nya Boprisbarometer.

– Vi har en stark och tilltagande optimism kring bostadspriserna. Det är bland annat en följd av förväntat lägre räntor, som påverkar många hushålls boendeekonomi och möjlighet att finansiera ett nytt bostadsköp. Men det lär sannolikt ta ett tag innan ett lägre ränteläge får verklig effekt med påtagligt högre bostadspriser, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Nära hälften av svenskarna, 47 procent, spår att bostadspriserna kommer att stiga det närmaste året – en ökning från 42 procent jämfört med månaden innan. Skillnaden mellan andelen svenskar som tror på stigande eller sjunkande bostadspriser ökade för femte månaden i rad och ligger nu på 39 procent. Det visar Länsförsäkringars nya Boprisbarometer.

– Vi ser nu början till en vändning på bostadsmarknaden där allt fler vågar byta bostad eftersom räntorna är på väg ner och inflationen sjunker. Vår prognos är att konjunkturen mjuklandar och att priserna stiger några procent fram till årsskiftet, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Resultatet av den senaste Boprisbarometern visar att 8 procent av svenskarna tror på ett prisfall på bostadsmarknaden under året, medan andelen som tror på oförändrade bostadspriser uppgår till 37 procent.

I Sydsverige ökade Boprisbarometern mest, från 25 till 38 procentenhet den senaste månaden.

Enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik steg både villa- och bostadsrättspriserna i Sverige för första gången sedan i augusti förra året. Villapriserna ökade med 0,5 procent och bostadsrättspriserna visade en uppgång med 0,4 procent i mars.

Undersökningen bifogas i sin helhet.

Hur tror du att bostadspriserna i Sverige kommer att vara om ett år jämfört med idag?

feb-24 mar-24
LF:s Boprisbarometer 31% 39%
Högre 42% 47%
Ungefär som idag 39% 37%
Lägre 11% 8%
Vet ej 7% 8%

Nästa upplaga av Länsförsäkringars Boprisbarometer publiceras runt den 22 april 2024

Om undersökningen

Boprisbarometern baseras på statistik från Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Den senaste mätningen gjordes mellan den 11 mars - 20 mars 2024.

Tre tips – så kan du agera när räntorna är höga

1. Ta höjd för fortsatt höga boendekostnader
Räkna på vad som händer med din privatekonomi om räntan ligger kvar på samma nivåer som idag och att du därtill får ökade kostnader från annat håll. Vad skulle du behöva dra ner på om boendekostnaderna ökar? Din bank kan hjälpa till med beräkningarna.

2. Välj rörlig eller bunden ränta med omsorg
Om du vill minska din risk och ha mer förutsägbarhet i hushållsekonomin kan det vara läge att binda räntan, åtminstone på delar av lånet.

3. Ansök om jämkning
Det så kallade ränteavdraget gör det möjligt för bolånetagare att göra skatteavdrag för en del av räntekostnaderna. Genom att ansöka om jämkning hos Skatteverket kan du betala mindre skatt varje månad i stället för att deklarera avdraget året efter.

Fem tips – så lyckas du med bostadsaffären på en orolig marknad

1. Köp och sälj vid samma tidpunkt.
Under 2022 föll bostadspriserna på de flesta platser medan de den senaste tiden varit relativt stabila. Försök att sälja och köpa vid ungefär samma tidpunkt, så har tillfälliga upp- eller nedgångar i pris mindre betydelse.

2. Se över din boendeekonomi.
Om du har små marginaler i boendeekonomin – planera ditt bostadsköp utifrån hur eventuellt stigande räntor och en förändrad inkomst skulle kunna påverka dig.

3. Anmäl intresse
Många bostäder läggs ut som ”kommande” på mäklarnas hemsidor. Kontakta mäklaren innan boendet är ute på marknaden för att inte gå miste om eventuella förhandsaffärer. För den som ska sälja är förhandsmarknaden ett bra sätt att känna av spekulanternas intresse för bostaden.

4. Sälj först.
Om du ändå känner dig osäker – sälj din bostad innan du köper en ny. Då vet du utgångsläget inför ditt köp och kan enklare räkna på vilken månadskostnad du känner dig bekväm med.

5. Läs på
Gör en lista på vad som är viktigast för dig i din nya bostad och undersök prisstatistik och slutpriser. Då kan du känna dig beredd på de ekonomiska förutsättningarna för din bostadsaffär.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stefan Westerberg, privatekonom
Länsförsäkringar

E-post: Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Marcus Svanberg, vd
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

E-post: marcus.svanberg@lansfast.se

Lena Bivner, pressansvarig
Länsförsäkringar

lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.