Flest överfall på svenska turister i Thailand

Varje år drabbas drygt tusen svenska turister av rån, överfall och trafikolyckor när de befinner sig utomlands. Thailand är landet där flest överfall sker. Spanien toppar statistiken när det gäller rån och bagagestölder. Det visar siffror som Länsförsäkringar tagit fram i samarbete med SOS International.

Det totala antalet skador har varit relativt konstant under de senaste åren, men länder där resenärer drabbas varierar.

– Med hjälp av statistik kan vi se att vissa länder utmärker sig mer än andra när det gäller stöld, överfall och trafikolyckor. Att mycket händer i exempelvis Thailand, Spanien och Tyskland beror delvis på att länderna är vanliga resmål för turister samtidigt som statistiken också visar att man bör vara extra uppmärksam i just dessa länder. Skulle oturen ändå vara framme och något händer kan vi genom vårt samarbete med SOS International snabbt hjälpa till, säger Hans Frank, skadechef på Länsförsäkringar Skåne.

Länsförsäkringar arbetar via samarbetspartner för att snabbt kunna hjälpa kunder som befinner sig utomlands och som drabbas av stöld eller skador. För att undvika problem finns det en hel del som man som resenär själv kan göra. Det kan till exempel vara att undvika att ha för mycket kontanter eller att bära dyra smycken.

5 saker att tänka på:
- Ta med servicekortet (bifogas ditt försäkringsbrev). På det finns de kontaktuppgifter du behöver på resan vid eventuell stöld eller överfall.
- Behåll allt av värde i handbagaget och håll uppsikt.
- Lås alltid in värdesaker på hotellrummet i säkerhetsbox eller resväska.
- Res inte iväg med stora summor i kontanter och förvara inte dem på samma plats. Utnyttja internationella bankkort och resecheckar.
- Kör försiktigt, trafiksituationen i vissa länder är inte alltid vad vi är vana vid i Sverige.

”5-i-topp” stölder av bagage/rån (antal):
1) Spanien (121)
2) Thailand (94)
3) Frankrike (52)
4) Italien (40)
5) Turkiet (33)

"5-i-topp” trafikolycka bil (antal):
1) Tyskland (17)
2) Turkiet (16)
3) Thailand (13)
4) Spanien (12) Kroatien (12)
5) Florida (7)