Förbered dig inför stormen

Om några timmar väntas ett rejält oväder dra in över delar av Sverige. Statistik från Länsförsäkringar 15 år tillbaka visar att 2,4 av 2,5 miljarder kronor som betalats ut för stormskador är orsakade av endast fem stormar, Anatol 1999, Gudrun 2005, Per 2007 och Berit och Dagmar 2011. Men det finns flera saker du själv kan göra för att minska risken för både person- och egendomsskador;

• Bunkra upp med vatten, stearinljus, batterier och ficklampa
  • Se till att hålla mobiltelefonen laddad.
  • Håll dig inomhus. Om du måste gå, var uppmärksam på flygande föremål från tak
  • Om du bor i hus bör du se till att plocka bort lösa föremål från tomten

Om du drabbas av stormskador

• Ta så fort som möjligt vara på kringblåsta föremål
  • Ta ned träd som fallit över byggnader med hjälp av fackman. Arbeta så att skadan inte förvärras.
  • Kontakta elektriker om elinstallationer kommit till skada.
  • Täck och täta provisoriskt eventuellt skadade byggnadsdelar mot nederbörd och vind. Ta hjälp av byggnadsfirma vid behov.
  • Fotografera synliga skador på fast eller lös egendom. Fotografierna skickas med i skadeanmälan eller skickas in så snart som möjligt.
  • Släng ingenting innan du fått klartecken av din skadehandläggare.
  • Spara alltid kvitton på utlägg.

För mer information kontakta:
Lena Nilsson, skadechef, Länsförsäkringar, Tel. 070-558 39 63
Pressjouren på Länsförsäkringar, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.