Fortsatt fokus på räntefonder hos pensionsspararna i november

I kölvattnet av börsoron under oktober var aktiviteten fortsatt relativt hög bland fondförsäkringskunderna under november. Även om räntefonder dominerade under månaden började ändå riskviljan öka bland spararna och intresset för aktiefonder ökade något jämfört med månaden innan. De som är aktiva är dock överlag fortfarande relativt försiktiga med sina placeringar. Det visar fondförsäkringsstatistik från Länsförsäkringar.

Nettoflöden per tillgångsslag november 2018:

– Vi ser samma mönster som efter tidigare nedgångar. Efter att många kunder parkerat i korta räntefonder vågar man så smått doppa tårna i vattnet och börja ta lite mer risk igen. Spararna är dock försiktiga och räntefonder är fortfarande i fokus och vi ser att våra sparare främst söker sig till räntefonder med lite högre risk som företagsobligationsfonder samtidigt som de börjar krydda med en del andra bredare aktiefonder och branschfonder, säger Emma Persson, Länsförsäkringars privatekonom.

Under november återfinns fyra räntefonder på topp tio över de mest köpta fonderna. På den listan finns också fem aktiefonder och en hedgefond. När det gäller aktiefonder söker kunderna breda fonder som globalfonder samt de tidigare favoriterna under året, branschfonder med fokus på teknik och hälsovård.

Fonder med fokus på Sverige och på Europa tillhör fortsatt kategorin fonder som forsätter ligga på pensionsspararna säljlista, precis som i oktober. Här hittar vi även tillväxtmarknader som dock börjar återhämta sig efter en lägre tids svagare utveckling.

Mest köpta och sålda fondkategori november 2018:

– Även om det finns en viss oro i Europa när det gäller Brexit, handelskrig och över finanserna i vissa av medlemsländerna så är konjunkturen i grunden stabil, precis som i Sverige. Många sparare upplever snarare en allmän osäkerhet exempelvis utifrån den bild som målas upp i medierna. Därav misstron till Europa och Sverige.   Men visst finns det en generell försiktighet bland investerare och sparare, vilket syns i det faktum att man sökt allt säkrare placeringar under hösten, säger Emma Persson.

Emma Persson, Privatekonom, Länsförsäkringar. Tel. 0761-09 27 30
Länsförsäkringar pressjour. Tel. 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.