Fredrik Bergström avgår som vd för Länsförsäkringar AB

Länsförsäkringar ABs styrelse har beslutat att entlediga Fredrik Bergström som vd för Länsförsäkringar AB. Fredrik kvarstår i sin tjänst till och med den 14 februari.

Fredrik lämnar sitt uppdrag på grund av olika syn på styrningsfrågor varför styrelsen bedömer att det behövs en ny ledare.

– Fredrik har gjort ett fantastiskt arbete inom Länsförsäkringar AB och genomfört stora förflyttningar för hela länsförsäkringsgruppen.  Fredrik har bland annat på ett utmärkt sätt stärkt fokus på Länsförsäkringars IT - verksamhet och skapat goda förutsättningar för framtida digitalisering. Jag vill rikta ett stort tack till Fredrik för ett mycket väl genomfört arbete, säger Caesar Åfors, styrelseordförande Länsförsäkringar AB.

Den 14 februari lämnas information om tillförordnad vd för Länsförsäkringar AB och rekryteringsprocess av ny vd påbörjas omgående.

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 41850, press@lansforsakringar.se

”Denna information är sådan som Länsförsäkringar Bank AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 februari kl. 10.00 CET.”

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.