Fredrik Bergström har utsetts till ny vd för Länsförsäkringar Stockholm

Fredrik Bergström har utsetts till ny vd för Länsförsäkringar Stockholm. Fredrik är för närvarande chef för affärsområde Konsument i SBAB. Fredrik tillträder senast den 28 februari och efterträder då Hans Benndorf.

- Fredrik får ett tydligt uppdrag som vd, affärsvolymerna inom bank och försäkring ska öka och tillväxten ska ske med ökad lönsamhet. Den andra delen av uppdraget är att Länsförsäkringar ska ta en större plats i Stockholm än tidigare. För att klara dessa uppdrag krävs en väldigt affärs- och målinriktad person med stor kommunikativ förmåga. Bland 50 kandidater till jobbet möter Fredrik de högt ställda kraven på att vara vd för Länsförsäkringar Stockholm, säger Christer Villard, styrelsens ordförande.

Fredrik Bergström har en lång bakgrund inom både bank och försäkring. Sedan 2007 är han chef för Konsument inom SBAB och dessförinnan hade han en mångårig karriär på If, bland annat som försäljningschef för Privat i Sverige.

-  Jag ser fram emot att få vara med och utveckla ett av Sveriges mest kunddrivna företag. Länsförsäkringar som kundägt bolag med hög kundnöjdhet har stor potential att ta större plats i Stockholm, säger Fredrik Bergström.

Samtidigt som styrelsen utsåg Fredrik Bergström till vd, beslutade styrelsen att utse försäljningschefen för Regioner i Länsförsäkringar Stockholm, Johan Brinkeborn, och bolagets CFO Henrik Sandberg, till vice verkställande direktörer och är tillsammans med bolagets vd verkställande ledning.

-  Länsförsäkringar Stockholm är ett stort finansiellt företag med en bredd som omfattar försäkring, pensioner, bank och fastighetsförmedling. Styrelsen ser att storleken och bredden kräver stor tydlighet avseende styrningen av bolaget och tillsätter därför en verkställande ledning, avslutar Christer Villard.

Visitkort Fredrik Bergström

Namn:               Fredrik Bergström

Född:                 1970

Familj:                Gift, tre barn

Bor:                     Enebyberg

Intressen:        Tennis, musik, mat och skärgården

Aktuell:             Tillträder som vd för Länsförsäkringar Stockholm senast 28 februari 2013

För ytterligare information, kontakta gärna Christer Villard, 0708 29 03 05 eller Fredrik Bergström, 070 532 26 60.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.