Frestande att nalla från öronmärkt pensionssparande

Efter att avdragsrätten för pensionssparande slopades måste varje individ tänka på att sätta undan långsiktigt sparande och inte använda pengarna till annat än till pensionen. Tre av fyra av de som sparar långsiktigt uppger att de öronmärkt sparpengar till pensionen. Men samtidigt säger 12 procent att de tagit från sparandet för att använda till annat, visar en undersökning från Länsförsäkringar.

– En fördel med det avdragsgilla pensionssparandet var att pengarna var låsta till du var 55 år. Idag är det viktigt att yngre förstår att de måste spara långsiktigt och inte frestas att använda pengarna till annat, vilket kan bli svårt vid oförutsedda händelser i livet. Samtidigt tror jag att andelen personer som uppger att de nallat från sitt pensionssparande kommer att öka i framtiden. Dessutom kan det finnas sparare idag som inte riktigt vill erkänna uttag utan ser det mer som ett lån som ska betalas tillbaka, säger Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark.

Fler kvinnor än män uppger att de öronmärkt sparande till pensionen men både män och kvinnor har nallat från pensionspengarna i lika stor utsträckning.

– Historiskt har fler kvinnor än män sparat till sin pension även om beloppet har varit lägre än det män sparar. Generellt har kvinnor lägre inkomster än män vilket troligen avspeglar att de i högre grad är medvetna om vikten av ett öronmärkt sparande till pensionen. Tänk på att genom att göra sparandet till enskild egendom ökar tryggheten vid en separation och dödsfall, säger Elisabeth Hedmark.

Tabell:

Har du öronmärkt pengar till pensionen som du sparar privat?

Svar Totalt Man Kvinna
Ja 74 % 71 % 76 %
Nej 23 % 27 % 20 %
Vet ej 3 % 2 % 4 %

Svar Totalt Man Kvinna
Ja 12 % 12 % 11 %
Nej 87 % 87 % 87 %
Vet ej 1 % 1 % 2 %

Om undersökningen

Totalt har 1 000 privatpersoner i åldern 16-64 år intervjuats av PFM Research på uppdrag av Länsförsäkringar. Intervjuerna har genomförts genom webbintervjuer. Frågorna som ställdes var: Har du öronmärkt pengar till pensionen som du sparar privat? Har du någon gång tagit av det privata sparandet som du avsatt till pensionen för andra syften?

Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar, telefon 073 -964 1969
Pressjour, telefon 08-588 41850

Citat

– En fördel med det avdragsgilla pensionssparandet var att pengarna var låsta till du var 55 år. Idag är det viktigt att yngre förstår att de måste spara långsiktigt och inte frestas att använda pengarna till annat, vilket kan bli svårt vid oförutsedda händelser i livet. Samtidigt tror jag att andelen personer som uppger att de nallat från sitt pensionssparande kommer att öka i framtiden. Dessutom kan det finnas sparare idag som inte riktigt vill erkänna uttag utan ser det mer som ett lån som ska betalas tillbaka.
Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark.