Friska medarbetare viktig fråga för småföretagaren

Den vanligaste anledningen till att småföretagare köpt sjukvårdsförsäkring till sig själv eller sina anställda är att de själva eller medarbetarna ska kunna bli friska fortare. Många småföretagare uppger också att de inte har råd att ha sjuka medarbetare. Det visar en ny undersökning från Länsförsäkringar.

Länsförsäkringars undersökning visar att 34 procent av småföretagarna oroar sig för att en medarbetare ska bi långvarigt sjuk. Fler än så, 42 procent, oroar sig för att själva bli sjuka. – Det är naturligt att man som företagare är mån om att medarbetarna är friska. Om någon blir sjuk påverkar det förstås verksamheten. Det är besvärligt för den som drabbas samtidigt som det kostar pengar. Detta märks än mer för det mindre företaget. En sjukvårdsförsäkring gör att företagen snabbare får tillbaka sina medarbetare till jobbet. Det ger en extra trygghet, säger Thomas Abrahamsson, affärschef Hälsa på Länsförsäkringar. Det vanligaste skälet till att småföretagare tecknar sjukvårdsförsäkring är att medarbetarna snabbare ska kunna bli friska. Det anger 47 procent av de tillfrågade. 23 procent uppger att de inte har råd att ha sjuka medarbetare och 20 procent säger att sjukvårdsförsäkring är en bra förmån för personalen. I företag med 11-49 anställda är det större andel än i företag med 1-10 anställda som anger att sjukvårdsförsäkringen är en bra förmån för personalen, 25 jämfört med 16 procent. Länsförsäkringars egna beräkningar visar att drygt en tredjedel av företag med 1-49 anställda har sjukvårdsförsäkring för en eller flera anställda i företaget. Exempel på kostnader för sjukfrånvaro En månads sjukfrånvaro för en person med medelinkomst (258 000 kronor per år) kostar företaget cirka 15 000 kronor. Det inkluderar inte kostnader för ersättare/vikarie, övertid etc. Källa: Försäkringskassans sjukfrånvarokalkyl Fakta om undersökningen Under perioden 2 december till och med 17 december telefonintervjuades 1 300 VD:ar eller delägare i företag med mellan 1 och 49 anställda på uppdrag av Länsförsäkringar. Bakgrundsfrågor var antal anställda och region. Telefonintervjuerna genomfördes av PFM Research i Sverige AB.