God kundavkastning och fler hållbarhetsinriktade val i Länsförsäkringars liv- och pensionsförsäkringsverksamhet

Under första halvåret 2023 ökade optimismen på de finansiella marknaderna med stigande börser som följd, vilket bidrog till god kundavkastning i Länsförsäkringars liv- och pensionsförsäkringsverksamhet. Hållbarhet är en integrerad del av Länsförsäkringars portföljer och fondutbud och under halvåret lanserades fler hållbarhetsinriktade val för våra kunder.

Liv- och pensionsförsäkringsverksamheten är uppdelad i två bolag: Länsförsäkringar Fondliv (som är öppet för nyteckning) och Länsförsäkringar Liv (som är stängt för nyteckning).

Länsförsäkringar Fondliv – jan-jun 2023

Fondliv erbjuder fondförsäkring och garantiförvaltning. (Uppgifter inom parentes avser motsvarande period 2022.)

• Resultat efter skatt uppgick till 309 (273) Mkr.
  • Det förvaltade kapitalet uppgick till 220 (191) Mdkr.
  • Totala premieinkomsten uppgick till 9,6 (10,5) Mdkr, där inbetalda premier ökade med 6 procent samtidigt som inflyttad affärsvolym minskade.
  • Kundernas genomsnittliga fondavkastning under första halvåret 2023 uppgick till 11,3 procent.
  • Under halvåret lanserades nio nya fonder i fondförsäkringsutbudet. Fem fonder ersattes med fonder med högre hållbarhetsnivå och avkastningspotential. 99 procent av kundernas kapital är placerat i fonder som främjar hållbarhet eller har hållbarhet som mål enligt klassificeringen i EUs förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar.
  • Garantiförvaltningens avkastning uppgick till 5,3 procent och förvaltat kapital uppgick till 5,8 (5,2) Mdkr. Aktier och alternativa investeringar bidrog positivt medan fastigheter och räntebärande bidrog negativt till avkastningen. 22 procent av förvaltat kapital är placerat i hållbarhetsinriktade investeringar.
  • Länsförsäkringar Fondlivs kapitalkvot enligt Solvens II uppgick till 166 (166) procent.

- Vi är glada att kunna konstatera att kundernas genomsnittliga fondavkastning ökade till drygt 11 procent under första halvåret 2023. Vi står finansiellt starka i dessa osäkra tider och rapporterar ett stabilt resultat med fortsatt god tillväxt av inbetalda premier. Kunderna visar tydligt att hållbarhet är en viktig aspekt för dem, liksom det är för oss. Därför känns det extra bra att vi lanserade ett flertal nya hållbarhetsinriktade investeringsval under halvåret, säger Sara Rindevall, vd Länsförsäkringar Fondliv.

Länsförsäkringar Liv – jan-jun 2023

Liv förvaltar traditionell försäkring enligt ömsesidiga principer. (Uppgifter inom parentes avser motsvarande period 2022.)

• Resultatet uppgick till 2,9 (-2,2) Mdkr.
  • Det förvaltade kapitalet uppgick till 104 (104) Mdkr.
  • Avkastningen i Länsförsäkringar Livs portföljer uppgick till 6,7 procent i Nya Trad, 2,5 procent i Gamla Trad och 12,6 procent i Nya Världen. Avkastningen påverkades positivt främst av högre värdering av risktillgångar.
  • Genomsnittlig återbäringsränta under 2023 uppgick till 3 procent i både Nya Trad och Gamla Trad.
  • Länsförsäkringar Livs kapitalkvot enligt Solvens II uppgick till 211 (232) procent.
  • Konsolideringen uppgick till 109 (103) procent för Nya Trad och 120 (121) procent för Gamla Trad.
  • Förvaltningskostnadsprocenten avseende bolagets driftskostnader uppgick till 0,42 (0,35) procent.
  • Hållbarhet är en integrerad del i Länsförsäkringar Livs portföljer. Hållbarhetsinriktade investeringar uppgick till 24,2 (22,8) Mdkr, motsvarande 23 procent av förvaltat kapital.

- De finansiella marknaderna stärktes under halvåret, och särskilt där Länsförsäkringar Liv var aktiv, vilket bidrog till stärkta nyckeltal och god kundavkastning. Avkastningen i Nya Trad uppgick till 6,7 procent. Flera år med goda resultat har stärkt bolaget finansiellt vilket gör att vi kan skapa värde och fortsätta ge god återbäring till våra kunder, även om svängningar på de finansiella marknaderna fortsätter, säger Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv.

Sammanfattningsbild, Länsförsäkringars liv- och pensionsförsäkring jan-jun 2023 (bilaga)

Länsförsäkringar Fondlivs garantiförvaltning:

Länsförsäkringar Livs Nyckeltalsrapport jan-jun 2023

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sara Rindevall, vd Länsförsäkringar Fondliv, 08-588 019 16

Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv, 08-588 414 55