Gräsbränder tar flera hus varje år – elda rätt

Nu är risken för gräsbränder mycket stor runt om i landet. Och flera hus och byggnader brinner ner varje år på grund av eldning utomhus. Om du är oaktsam och olyckan är framme är det inte säkert att försäkringen täcker skadorna fullt ut.

Oftast är det vinden som gör att gnistor far iväg och sätter eld på byggnader och annan mark som inte var tänkt att eldas.

– Värt att veta är att vinden ofta är kraftigare och mer byig på eftermiddagen. Samtidigt är det då också som varmast och torrast i luften, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.

Av miljö- och hälsosynpunkt är det normalt förbjudet att elda i tätbebyggda områden, även om det under vissa tidsperioder kan vara tillåtet att elda i trädgården.

– Det kan vara snabbare och enklare att köra trädgårdsresterna till en återvinningscentral, påpekar Peter Bratt. Men om du ska elda utomhus måste du ta reda på vilken brandrisk som råder i ditt område.

Här är några måsten:

• Du får inte lämna elden utan tillsyn.
  • Du får inte lämna askan innan du är säker på att den är släckt.
  • Om det uppstår en gräsbrand så är du skyldig att begränsa skadans omfattning genom att rädda, larma och släcka.
  • Om du orsakar en brand trots eldningsförbud i din kommun så riskerar du att få lägre ersättning av ditt försäkringsbolag.

När och hur?

• Hur ser risken ut just nu och just här? Kolla appen ”Brandrisk ute” (MSB) eller SMHIs brandriskprognoser.
  • Elda inte när det blåser.
  • Elda minst tio meter från byggnader.
  • För lantbruk där stora ytor ofta ska brännas ska du ha ett skyddsavstånd på minst 75 meter till byggnader.
  • Vattna en skyddszon på två meter.
  • Bästa skyddet är att ha en vattenslang eller en vattentunna intill. Vattenkannor och krattor eller granruskor är bra för en snabb släckinsats.
  • Se till att brasan blir ordentligt släckt. Kratta ut glöden och dränk den med vatten och vattna marken runt eldningsplatsen.

För ytterligare information kontakta gärna:

Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar, 070-162 78 88

Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50