Gustav Karner ny finansdirektör i Länsförsäkringar AB

Gustav Karner har utsetts till ny finansdirektör för Länsförsäkringar AB och blir därmed även chef för Länsförsäkringar Kapitalförvaltning. Gustav har arbetat inom Länsförsäkringar i fem år och är idag allokeringschef inom kapitalförvaltningen. Han är civilingenjör och civilekonom och har innan han kom till Länsförsäkringar haft ledande befattningar i bland annat Alecta och Handelsbanken.

- Gustav Karner har med fem års erfarenhet inom Länsförsäkringar rätt erfarenhet och kompetens för att som chef vidareutveckla vår kapitalförvaltning. Allokering är den viktigaste delen av kapitalförvaltning och Gustav har med stor framgång varit vår chef för det området i flera år. Detta är ytterligare en toppbefattning som vi rekryterar internt, vilket visar att vi kommer långt i arbetet med intern kompetensförsörjning, säger Länsförsäkringar AB:s VD Tommy Persson.

- Det här är en av de mest spännande arbetsuppgifterna som jag kan tänka mig inom den svenska finansiella sektorn, säger Gustav Karner. Nu har jag möjlighet att kunna förverkliga min vision om hur en kapitalförvaltning ska organiseras och styras. Målet är självfallet att förbättra bilden och resultaten som en av de mest högkvalitativa förvaltarna i Norden.

Gustav Karner efterträder Hans Sterte som går över till Skandia Liv.

- Hans Sterte har gjort ett kanonjobb under sina drygt fyra år som finansdirektör. Den modernisering och vitalisering som präglat verksamheten som omvittnats externt, bland annat via utmärkelsen tre år i rad som Bästa pensionsförvaltare i Europa, bär i hög utsträckning Hans prägel, säger Tommy Persson.

Tommy Persson, vd Länsförsäkringar AB

Gustav Karner, finansdirektör Länsförsäkringar AB