Håll i plånboken på sportlovet i fjällen

På sportlovet vill många vara i fjällen. Men utgifterna är stora, och en vecka för en familj kan bli runt 25 – 30 000 kronor. Bostad kostar mest och de dyraste veckorna i fjällen är när barnen har skollov. Men det går att hålla i kostnaderna.

Exempel på kostnad för en vecka i svenska fjällen

Boende 5 500 – 12 500 kr
Liftkort 7 500 kr
Hyra alpinutrustning för hela familjen 3 000 kr
Skidskola för barnen 75 minuter 2 000 kr
Utelunch 2 500 kr
Övrig mat 2 500 kr
Totalt* 23 000 – 30 000 kr

*Räknat på en familj på två vuxna och barn 10 och 12 år. Resan till skidorten är inte medräknad.
Största prisskillnaden är boendet.

– Kostnaden för fjällsemestern kan lätt dra iväg och kosta mer än det var tänkt. Det är därför klokt att noga planera ekonomin innan resan och helst vara ute i god tid för att kunna hitta lämpligt boendet, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar.

Bra att tänka på:

• Under sportlovet är det som dyrast att åka till de svenska skidorterna. Går det att välja en annan vecka kan tusenlappar sparas.
  • Boendet är den största kostnaden. Det är billigare om du väljer ett boende längre bort från backen.
  • Självhushållning håller matkostnaderna nere. Kör ni bil och har plats kan det löna sig att storhandla hemma innan ni reser.
  • Lunch i backen är dyrt. Ta med matlåda istället eller ät i stugan.
  • För de familjer som räknar med att åka max någon vecka per år blir det billigare att hyra utrustning än att köpa. Detsamma gäller om barnen är små och växer ut sina grejor snabbt.
  • Barnens ålder har stor betydelse för kostnaden. För yngre barn finns ofta olika rabatter för liftkort, utrustning och om man väljer att resa med exempelvis tåg.
  • Kontrollera eventuella rabatter som exempelvis vid tidig bokning eller om ni reser ”sista minuten”.
  • Köp begagnad utrustning eller låna av kompisar.
  • Lägg upp en sparplan till nästa år. Siktar ni på 30 000 kronor, behöver ni månadsspara 2 500 kronor under ett år.

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, 073-96 419 69
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50