Här har unga en möjlighet att köpa en egen bostad

Bostadströklarna är höga för unga människor som vill köpa en lägenhet och i flera län går inte kalkylen ihop, vilket framgår av Länsförsäkringars KALP-kalkyler (kvar att leva på–kalkyl). –Vi har i grunden en otillgänglig ägd bostadsmarknad som slår hårt mot unga människors möjligheter att ta klivet ut i vuxenlivet, skaffa sig en utbildning eller ta det jobb man vill ha. Men ju mer man sparar desto lägre blir trösklarna till en bostad och desto närmare kommer du dina drömmar, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

KALP är en kalkyl många banker och långivare använder sig av för att bedöma din återbetalningsförmåga när du ansöker om lån. Den visar hur mycket av din inkomst blir kvar att leva på när alla dina utgifter har dragits bort från dina inkomster.

Länsförsäkringar har genomfört fiktiva KALP-kalkyler (kvar att leva på–kalkyl) för typiska unga människor mellan 18–30 år för att undersöka var de har möjlighet att köpa sig en enrumslägenhet på 39 kvadratmeter.

I benchmarkscenariot uppgår bolånet till 85 procent, levnadskostnaderna till 10 940 kronor per månad och avgiften för bostadsrätten till 3 213 kronor per månad. KALP-räntan är satt till 6,4 procent, som är den genomsnittliga kalkylräntan bland svenska banker enligt Finansinspektionen.

Resultatet av beräkningen är att unga inte klarar KALP-kalkylen i 14 av 21 län, i termer av att kostnaderna överstiger intäkterna. Kännetecknande är att kalkylen inte går ihop i mer befolkningstäta regioner, däribland Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

- Det är såklart dystra siffror som tydligt pekar på att unga har stora utmaningar att komma in på bostadsmarknaden, och det är trots att bostadspriserna minskat sedan toppen i mars 2022. Vi har i grunden en stängd bostadsmarknad som slår särskilt hårt mot unga utan större inkomst eller sparkapital. Det är fullt rimligt att regeringen kollar på detta problem för att hitta vägar in för unga människor, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

I beräkningarna framgår samtidigt att ett flitigt sparande sänker trösklarna betydligt. Om man sparar så pass mycket så att man kan sänka sin belåningsgrad till 65 procent så vänds bordet och unga får nej endast i 6 av 21 län. Till och med unga i Västra Götaland landar nu i ett positivt resultat i KALP-kalkylen där intäkterna överstiger kostnaderna. Det är en följd av att ett lägre bolån och belåningsgrad sänker de fiktiva räntekostnaderna man stresstestas mot samt att man, i vissa fall, inte påverkas av det skärpta amorteringskravet.

- Det finns ljus i mörkret och det nås genom flitigt och långsiktigt sparande. En egen bostad kan te sig som en oas för många men är faktiskt en realitet om man ser över sin ekonomi och sparar. För dig som är förälder och vill tänka på ditt barns framtida möjligheter till en egen bostad, kan ett månatligt sparbelopp som motsvarar barnbidraget vara ett bra alternativ. Det ger närmare 500 000 kronor efter 18 år om pengarna växer såsom de gjort under de senaste 18 åren på börsen, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

I beräkningarna har även ett högkostnadsscenario tagits fram, där KALP-räntan ligger på 7 procent och andra omkostnader ökat med 10 procent. Resultatet från den beräkningen är att unga får nej i 17 av 21 län.

- Beräkningarna är i dag inte en realitet men något man bör ta höjd för, med tanke på den fortsatt höga inflationen som ökar ens omkostnader samt att många bostadsrättsföreningar lär höja sina avgifter i takt med att de binder om sina lån på en högre räntenivå. Om detta sker riskerar det att ytterligare höja trösklarna för våra unga, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44

Mail: Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se
Presskontakt Länsförsäkringar. Tel. 08-588 418 50.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.