Hobbyer och resor dominerar svenskens pensionsdrömmar

Att ägna sig åt sin hobby och att ge sig ut på resa är det som hägrar för befolkningen efter pensionsdagen. Utbildning, arbete och utlandsboende utgör däremot ingen större lockelse, visar en ny undersökning från Länsförsäkringar.

Nästan en tredjedel, 31 procent, vill syssla med sin hobby efter pension. 26 procent vill ut och resa, 16 procent vill umgås med nära och kära och 10 procent vill bara njuta av livet, lika många som vill hålla på med sport.

– Efter ett långt och kanske hårt yrkesliv är det naturligt att vilja sätta sig själv och sina egna intressen i fokus. I våra tidigare undersökningar visar det sig dessutom att många vill gå i pension före 65 års ålder, säger Mats Wester, Länsförsäkringars pensionsexpert.

I botten på de blivande pensionärernas önskelista hamnar utbildning, utlandsboende och arbete. Bara 2 procent vill utbilda sig eller bo utomlands och 4 procent vill fortsätta att arbeta. Överraskande nog vet nästan en femtedel, 18 procent, inte vad de kommer att syssla med efter pension.

– För många riskerar drömmarna att gå i kras. För stora löntagargrupper blir det bara runt hälften av slutlön i pension. Botemedlet mot detta är att bygga upp ett privat pensionssparande, säger Mats Wester.

Kvinnor är mera ressugna än män, 32 respektive 20 procent. Kvinnor vill i betydligt högre grad än män umgås med nära och kära, 24 respektive 7 procent. Männen däremot vill sporta mer än kvinnorna, 13 respektive 8 procent. Män föredrar också sommarstugan och båten i större utsträckning än kvinnor, 10 respektive 7 procent.

Topp 5: Detta vill svenskarna ägna sig åt efter pensioneringen (i procent):

1. Hobby (31 %)
2. Resa (26 %)
3. Umgås med barn/familj/vänner (16 %)
4. Hålla på med sport (10 %)
4. Njuta av livet (10 %)

Mera statistik finns på: www.lansforsakringar.se/info

Mats Wester, Länsförsäkringars pensionsexpert
mats.wester@lansforsakringar.se