Högsäsong för båtligorna - vänta inte med att ta upp båten

De flesta är tillbaka på jobbet och skolterminen är i full gång. De båtklubbar som haft Båtsamverkan har slutat för året och det skymmer allt tidigare, vilket markerar början på en ny högsäsong - för båttjuvarna. Färsk statistik från Larmtjänst visar att stölderna minskat något jämfört med föregående år, men för dem som ändå drabbas är det en klen tröst. Allt fler internationella ligor opererar i Sverige och båtmotorer som stjäls förs snabbt ut ur landet. Det finns all anledning att inte vänta med att ta upp båten inför vintern.

– Att vinterförvara båten på en öppen båtuppläggningsplats eller sommarstugeområde är däremot ingen bra idé. Lås in båt och motor och se till att stöldmärka, säger Klas Evensen, marknadsansvarig för båt på Länsförsäkringar.

Båtmotorer är attraktiva byten för internationella stöldligor och Sverige anses av många kriminella som ett smörgåsbord. Stölderna har dock minskat något under vår- och sommarmånaderna jämfört med förra året, förutom Värmland som haft fler anmälda stölder i år - allt enligt statistik från Larmtjänst. Under första halvåret anmäldes totalt 1 057 båtmotorstölder jämfört med 1 310 stölder 2017. Flest stölder sker i Stockholmsregionen.

Båtarna är inte säkra ens under vinterförvaringen – trenden med ökande antal inbrott under vintermånaderna är också tydlig.

– Vi rekommenderar att installera spårsändare på motor. I januari gick en spårsändare upp i Litauen och efter en snabb insats från myndigheter i Sverige så gjordes ett tillslag där det hittades 25 stulna båtmotorer, merparten stulna i Stockholms län under 2017säger Klas Evensen.

Så minskar du risken för stöld
• Lås in motorn under vinterförvaringen
• Märk båt och motor med mikropunkter eller DNA
• Skriv upp skrov- och motornummer
• Använd spårsändare, kolla batterierna regelbundet samt att den är aktiverad även vintertid
• Använd rejäla och godkända lås

Senaste statistiken från Larmtjänst

För mer information:
Klas Evensen, Sakförsäkring Båt, klas.evensen@lansforsakringar.se, 0764-95 05 59
Pressjour, Länsförsäkringar AB, 08-855 41850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Snabbfakta

Internationella ligor är ett ökande problem och båtägare måste vara mycket mer alerta än förr. Vi ger tipse för att minska riskerna och öka chansen att hitta stöldgods.

Vi rekommenderar att installera spårsändare på båtmotorn
Klas Evensen, Länsförsäkringar AB