Höjt barnbidrag – tillfälle att börja spara till barnen

Barnbidraget höjs med tvåhundra kronor per månad från och med 1 mars. Det här är den första höjningen av barnbidraget sedan 2006 och ett efterlängtat tillskott i barnfamiljers plånböcker. Om pengarna inte behövs i vardagen kan de 200 kronorna, om de sparas varje månad under 18 år, växa till en rejäl slant och barnen kan få en god ekonomisk start i livet.

– Många barnfamiljen välkomnar säkert ett högre barnbidrag som legat still över 10 år. Med tanke på att bostäder och viss typ av studier sannolikt kommer att vara dyrt även i framtiden, är sparande till barnen viktigt, säger Arne Ohlson, ansvarig privatmarknad Bank på Länsförsäkringar.

En undersökning från 2016 som Länsförsäkringar låtit göra bland 1 000 föräldrar visar vilken sparform de föredrar och att de i genomsnitt sparar 500 kronor i månaden.

Bank  50 %
Fonder  67 %
Aktier  8 %
Övrigt  7 %

– Börjar man spara när barnen är små och lägger undan 200 kronor per månad under 18 år kan de växa till 96 657 kronor om man räknar med en genomsnittlig avkastning på exempelvis 8 procent*.  Men beroende avkastning och hur mycket du väljer att spara, kan det bli betydligt mer, säger Arne Ohlson.

*Stockholmsbörsens genomsnittliga årliga avkastning senaste 15 åren är 13,12 procent, inklusive utdelning och ränta på ränteeffekt (OMXSGI, 2002-12-30 till 2017-12-29). Utan utdelning är avkastningen 9,13 procent. (OMXSPI). Källa; Nordnet.

Fakta
Barnbidraget ligger sedan tidigare på 1 050 kronor i månaden. Nu ska det höjas med 200 kronor per barn. Höjningen är skattefri och gäller både vanligt barnbidrag och förlängt barnbidrag. Helt barnbidrag landar då på 1 250 kronor.

Har du ensam vårdnad får du som förälder hela bidraget, annars delas det lika mellan vårdnadstagarna.

Barnbidraget med den nya höjningen betalas ut automatiskt från och med mars månad, senast den 20 i varje månad.

Arne Ohlson, ansvarig privatmarknad bank på Länsförsäkringar. Tel. +46 701 62 76 43
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50